Icon
Laatu edellä ongelmien kimppuun Uutiset & blogi

Laatu edellä ongelmien kimppuun

19.11.2015 | Lotta Heikkeri

IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feehan vieraili keskiviikkona Helsingissä kertomassa digitaalisen mainonnan kuulumisia. Why join the navy when you can be a pirate -ravintolaan oli kokoontunut runsaasti maamme digimainonnan vaikuttajia vaihtamaan ajatuksia.

Alati kansainvälistyvää digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa kohtaavat monet haasteet, joita tärkeimpiä ovat tietosuoja sekä mainonnan elinvoimaisuutta uhkaavat ilmiöt, kuten mainonnanesto-ohjelmat ja bottiliikenne.

Mainonnan laatu nostettiin tärkeäksi tekijäksi ongelmia ratkoessa. Alan on otettava vastuu mainonnan laadukkuudesta ja keskityttävä tarjoamaan entistä parempaa käyttäjäkokemusta. Feehan painotti, että asioita ei ratkota yksittäisen tahon toimesta, vaan keskusteluun tarvitaan mukaan kaikki IAB-maat sekä alan eri toimijoiden yhteenliittymät.


Digi on kuuma aihe Brysselissä

IAB Europe tekee aktiivista edunvalvonta- ja lobbaustyötä EU-tasolla, jossa digitaalisuus nousee esiin monissa hankkeissa. Lainsäädännön uudistukset ja Digital Single Market -projekti ovat esimerkkejä siitä, kuinka tärkeänä digitaalisuutta pidetään Brysselissä.

Viime aikoina IAB Europe on keskittynyt eritoten tietosuoja-asetusuudistukseen vaikuttamiseen. Uudistuksessa eletään tällä hetkellä kriittisiä aikoja, ja moni alan yrityksiin vaikuttava asia on vielä auki. Feehan esitti huolensa siitä, että uudessa asetuksessa voitaisiin pahimmillaan asettaa samanlaisia vaatimuksia niin arkaluontoisen henkilökohtaisen tiedon kuin esimerkiksi verkkoselaimen suhteen.

”Pahimmassa tapauksessa uudistuksessa ei ole tämän osalta minkäänlaista spektriä, vaan kaikki data nähdään samanarvoisena.”


Mainonta luo työpaikkoja

IAB Europe julkaisee pian tutkimuksen digitaalisen mainonnan vaikutuksesta Euroopan talouteen ja työllisyyteen. The White Paper on Digital Advertising in the European Economy -raportissa arvioidaan, että digitaalinen mainonta on luonut yli miljoona työpaikkaa. Työpaikkojen ja talouskasvun lisäksi sillä on rooli ajatusten ja tiedon levittämisessä muualle yhteiskuntaan.

”Digitaalinen mainonta on hautomo, jonka tuottamia erilaisia ajatuksia ja taitoja voidaan käyttää muuallakin”, Feehan kertoi.


Digital Advertising in the European Economy -webinaari järjestetään perjantaina 20.11. klo 12 Suomen aikaa. Rekisteröityä voi täältä.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää

01.11.2024

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää