Icon
Mainostaja - ostatko vaikuttajamarkkinointia vain irtonaisena mediana? Uutiset & blogi

Mainostaja - ostatko vaikuttajamarkkinointia vain irtonaisena mediana?

25.03.2025 | iab

Vaikuttajamarkkinointi on mainostajien perustyökaluja, kun tavoitteena on sitouttaa yleisö brändin markkinointiviestintään. Se houkuttelevuus perustuu vaikuttajan ja tämän yleisön väliseen luottamussuhteeseen. Vaikuttajamarkkinoinnin käyttö yksin ei välttämättä takaa parhaita tuloksia mainostajalle, vaan se kannattaa integroida osaksi markkinointistrategiaa.

Vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan yleisimmin sosiaalisen median sisällöntuottajan kanssa toteutettavaa kaupallista (brändi)yhteistyötä. Käsite "vaikuttaja" on nykyisin laajentunut yleiskielessä koskemaan myös esimerkiksi julkisuuden henkilöitä ja artisteja. Vaikuttajat voivat olla nano-, mikro- tai makro-vaikuttajia, joilla on kaikilla erilainen tavoittavuus ja sitoutuneisuusaste (engagement).

Vaikuttajamarkkinoinnin koukku piilee sen mahdollisuuksissa tuoda brändit lähemmäs kuluttajaa ja luoda heitä puhuttelevia, samaistuttavia sisältöjä. Vaikuttajat tuntevat yleisönsä ja tietävät miten tuoda esiin palvelu tai tuote kohderyhmälle uskottavalla tavalla. Tämä johtaa useimmiten korkeampiin sitoutumisprosentteihin verrattuna perinteisen mainonnan keinoihin. Statistan mukaan perinteisen mainonnan sitoutuneisuusprosentti on keskimäärin vähemmän kuin 0,1%, kun taas mikrovaikuttajien keskimääräinen sitoutuneisuusaste nousee 3,86 %:iin.

Huomioi nämä keskeiset asiat vaikuttajamarkkinoinnista

1. Maksimoi ROI

Vaikuttajamarkkinointi-investointien (ROI = Return On Investment) tuottojen arviointia voidaan lähestyä eri tavoin: esimerkiksi ohjautunut liikenne halutuille verkkosivuille tai vaikuttajan sisällöstä syntynyt suora myynti voivat toimia arvioinnin perusteina. Pehmeinä mittauskeinoina mainostajan kannattaa tarkastella yleisön ostohalukkuutta (esimerkiksi vaikuttajan julkaisun kommentit ja niiden sävy) sekä pitkän tähtäimen toimenpiteenä tutkia bränditunnettuuden kehittymistä (johon vaikuttajamarkkinointi osaltaan vaikuttaa).

2. Tee johdonmukaista brändiviestintää

Kun vaikuttajamarkkinointi integroidaan markkinointistrategiaan, viestintä pysyy yhdenmukaisena eri kanavissa. Vaikuttajamarkkinointisisältöjä kannattaa ja tulee hyödyntää myös vaikuttajan kanavien ulkopuolella. Kustannusnäkökulmasta voi tulla kannattavammaksi tuottaa vaikuttajan kanssa sisältöjä useampaan eri kanavaan ja hyödyntää tämän henkilöbrändiä myös esimerkiksi tapahtumissa, ulkomainospinnoilla tai sähköpostimarkkinoinnissa. Entä voisiko vaikuttaja osallistua tuotesuunnitteluun ja lanseerata nimikkotuotteensa? Näin brändi lisää uskottavuutta vaikuttajan kumppanina ja toisaalta myös vaikuttajalle tarjoutuu mahdollisuus luoda autenttisempaa sisältöä, kun hänet otetaan mukaan brändin markkinoinnin ytimeen.

3. Sitouta kohdeyleisö tehokkaammin

Yksittäinen lähtö vaikuttajan kanavalla voi toimia joskus, mutta tuomalla vaikuttajamarkkinoinnin strategiseksi osaksi brändin viestintää, vahvistetaan pitkän aikavälin sitoutuneisuutta kohdeyleisössä. Kampanjan jälkeiset aktivoinnit, retargetointi ja suunnitelmallinen, monikanavainen viestintä pidentää brändin muistijälkeä tehokkaasti. Aivan kuten viraaleissa hittisarjoissa - tarvitaan enemmän kuin vain pilottijakso, jotta saadaan yleisö koukkuun!

4. Analysoi ja paranna

Paras lopputulos vaikuttajamarkkinoinnista saadaan, kun vaikuttajamarkkinointi perustuu kumppanuuteen, ei pelkkään mainospintaan. Analysoi miten yleisö reagoi ja sitoutuu sisältöihin. Mikäli ei, syinä voivat olla esimerkiksi epäsopiva brand match tai liian tiukasti rajattu sisältö. Yleisön näkökulmasta systemaattinen uskottavin brändinäkyvyys syntyy, kun vaikuttajan kanavilla oleva tarinankerronta jatkuu johdonmukaisesti.

 

Kirjoittanut:


Susanna Lustig

Susanna Lustig on hyödyntänyt vaikuttajamarkkinointia niin yhteiskunnallisen vaikuttamisen kampanjoissa, kuin rakentaakseen brändeistä markkinajohtajia. Hän uskoo vastuulliseen ja arvopohjaiseen markkinointiin, joka ei vain tavoita vaan koskettaa ja vaikuttaa. Hänen mielestään vaikuttajamarkkinointi voi olla paljon enemmän, kuin näkyvyyttä - parhaimmillaan se on strategista, merkityksellistä ja syvällistä. Hän työskentelee vaikuttajamarkkinoinnin lisäksi viestinnän ja PR:n parissa.

 

Lähteet:

Forbes. 2020. 11 Ways To Measure Influencer Marketing ROI.

Influencer Marketing Hub. 2024. Influencer Marketing ROI (Return on Investment). The Complete Guide.

Statista. 2020. Average engagement rate of influencers on Instagram worldwide as of June 2020, by profile size.

 

 

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä

IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.

lue lisää

28.03.2025

IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä

IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.

lue lisää

27.02.2025

Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää