Icon
Mainosvuosi 2013: Mobiili- ja in-stream-mainonta nousussa Uutiset & blogi

Mainosvuosi 2013: Mobiili- ja in-stream-mainonta nousussa

30.01.2014

Lehdistötiedote 30.1.2014
Vapaa julkaistavaksi

HUOM! Alla olevaan taulukkoon korjattu virheet 11.2.2014. IAB Finland pahoittelee virhettä!

 
Mobiili- ja in-stream-mainonta nousussa
Digimainonta Suomessa kasvaa mutta laahaa edelleen Ruotsin, Tanskan ja Norjan jäljessä.

Verkkomediamainonta oli harvoja vuoden 2013 kasvajia Suomessa, selviää eilen julkaistusta, Mainonnan neuvottelukunnan TNS Gallupilla teettämästä tutkimuksesta.

Panostukset verkkomediamainontaan kasvoivat viime vuonna 6,8 %. Verkkomainonta muodostaa nyt 19,7 % mainonnan kokonaispanostuksesta. Euromääräistä kasvua tapahtui lähes kaikilla verkon osa-alueilla.

Mobiilimainonta ja in-stream-mainonta olivat digitaalisen mainonnan suurimmat kasvajat. Mobiilimainonta muodostaa nyt 8,7 % kaikesta display-mainonnan rahapanostuksesta. Kasvua edellisvuoteen oli tapahtunut 368 %. In-stream-mainonnan osuus display-mainonnasta oli 9,1 %, kasvua panostuksissa oli tapahtunut 24 %.

Kun verkkomediamainonnan rahamääriä tarkastellaan mediatyypeittäin, nousevat suurimmiksi panostuksen kohteiksi hakumainonta (36 %), luokitellut verkkopalvelut (16 %), sanomalehtien verkkopalvelut (16 %) ja sosiaalinen media (10 %). Tarkat tiedot panostusten jakautumisesta löytyvät tiedotteen lopusta.

Suomi laahaa Ruotsin perässä

Vaikka verkkomainonta olikin synkän mainosvuoden harvoja valopilkkuja, on Suomen kehitys digimainonnassa vielä jäljessä moniin naapurimaihin verrattuna mainospanostuksilla mitattuna.

Esimerkiksi Ruotsissa panostukset verkkomainontaan olivat jo vuonna 2012 noin 24 prosenttia koko mediamainospanostuksesta, siinä missä Suomessa osuus jäi edelleen alle kahdenkymmenen. eMarketerin tilastoissa Suomi on asukaskohtaista digipanostusta mittavissa tilastoissa sijalla 11. Edelle kiilaavat niin Norja (3. sija), Tanska (5. sija) kuin Ruotsi (7. sija).

”Digitaalisen mainonnan osaaminen ja hallinta on ehdottomasti kilpailukykytekijä suomalaisille yrityksille. Digitaalinen markkinointi on oma osaamisen alueensa ja kannustan kaikkia panostamaan tämän vuoden aikana erityisesti omien markkinointi- ja myyntiorganisaatioidensa osaamiseen tämän osalta”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen.

Lisätietoja:
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, jarkko.kyttanen (at) sanoma.fi
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala (at) iab.fi

Lähteet: Mediamainonnan määrän muutokset 2013, TNS Gallup, IAB Finland

IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan sekä Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IVM, Aegis Group, Havas Media ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki sekä Fiercer Media. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen ja Mainostajien Liiton kyselyjen pohjalta. Tässä IAB:n vuosiseurannassa on korjattu vuoden 2012 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi poisjääneiden tiedontoimittajien osalta.

BLOGI
MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää

11.10.2024

Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää

27.08.2024

REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää