Euroopan verkkomainonta 24,3 miljardia euroa vuonna 2012
IAB Europen vuosittainen AdEx Benchmark -tutkimus vahvisti verkkomainonnan olleen vuoden 2012 suurin kasvaja mediamainonnan eri kategorioiden vertailussa. Euroopan verkkomainonta kasvoi 11,5 % tavoittaen jo huikeat 24,3 miljardia euroa ja 26 %:n osuuden mediamainonnan kokonaisuudesta. Tutkimus kattaa 26 Euroopan maata, ja reipasta kasvua nähtiin niin nousevilla nuorilla markkinoilla kuin digitaalisen kehityksen konkarimaillakin.
Tutkimus jakaa verkkomainonnan kolmeen segmenttiin: 1. display-mainonta, 2. luokitellut ilmoitukset ja sähköiset hakemistot sekä 3. hakumainonta. Mediakulutuksen muutos sekä päätelaitteiden uudenlainen käyttö ovat vauhdittaneet kasvua näissä kaikissa segmenteissä.
Display-mainonta houkuttelee brändimainostajia
Display-mainonta kasvoi edellisvuoteen verrattaessa 9,1 % tavoittaen 7,8 mrd euroa. Kasvuvetureina toimivat mobiili- sekä videomainonta. Luotettavampi yleisömittaus, entistä parempi kampanjamittaus sekä kehittynyt automaatio verkkomainonnan ostossa on nostanut mainostajien kiinnostusta verkkomainontaa kohtaan. Videomainonta on kasvattanut verkkomainonnan roolia brändimainostajien keskuudessa ja kasvua nähtiinkin reippaat 50,6 % lähes 661,9 milj. euroon. Tämä on ensimmäinen kerta kun videomainonta saavuttaa Euroopassa kaksinumeroisen osuuden display-mainonnan kokonaisuudesta (osuus 12, 9 %). Mobiilimainonta kasvoi 78,3 % lähes 392 milj. euroon kattaen nyt 5 %:n osuuden Euroopan display-mainonnasta.
Luokitelluilla ilmoituksilla ja sähköisillä hakemistoilla yhä vahva asema Pohjoismaissa
Luokiteltuihin ilmoituksiin ja sähköisiin hakemistoihin investoitiin 4,5 mrd euroa. Tämän kategorian kehitystä tukevat ilmoitusten jatkuva kehittäminen mainostajia paremmin palveleviksi, voimakas uudelleenohjaus printistä online-medioihin sekä vahva asema Pohjoismaissa ‒ Tanskassa kasvua 20 % ja Ruotsissa 23,9 %.
Mobiilihaku vauhdittaa hakumainonnan kasvua
Hakumainonnan kasvu edellisvuoteen oli suurin verkkomainonnan kategorien keskinäisessä vertailussa. Hakumainonta kasvoi 15,5 % ja se kattoi 11,9 mrd euroa. Nousevan verkkomainonnan maan Venäjän 44,9 %:n kasvu antoi vauhtia koko markkinalle, mutta myös Euroopan kehittyneimmissä hakumainonnan maissa kuten Iso-Britanniassa ja Saksassa kasvu jatkui edellisvuosien tapaan. Pienten mainostajien investoinnit sekä mobiilihaku vauhdittivat tämän segmentin kehitystä.
10 suurinta verkkomainonnan maata Euroopassa:
(bruttoluvut)
1. UK: 6,6 mrd € Suomi n. 0,28 mrd € |
Euroopan mediamainonta 2012 | Euroopan verkkomainonta 2012 | |
Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
IAB Finland ry on verkkomainonnan etujärjestö, jonka jäsenistöön kuuluu lähes 100 jäsenyritystä. Jäsenyritykset ovat verkkomedioita, verkkomainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä ja mainosverkostoja. IAB Finland on IAB Europen jäsen.
IAB Europe on eurooppalainen verkkomainonnan etujärjestö, jonka jäsenistöön kuuluu 27 Euroopan maata sekä yli 5 000 yritysjäseniä.
Aiheesta lisää:
IAB Europen lehdistötiedote
IInteract-seminaarissa pidetty esitys (sisältää kuvia)
11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää