Grand One 2012
Tämän vuoden Grand One gaala järjestettiin Circuksessa. Jo pitkään Apolloon tottuneena tämä oli tervetullut poikkeus. Saapuessani paikalle tapahtumaan ei ollut juurikaan jonoa ja pääsin nopeasti sisälle. Sisällä kuitenkin tuli vastaan väenpaljous sekä tuttujen suunnaton määrä. Eteenpäin pääsee aina yhden metrin kunnes kättelee ja kysyy kuulumisia. Onhan Grand One aina se tapahtuma jossa näkee koko tutun porukan kerralla ja myös ne ihmiset joita ei ole sitten viime vuoden tapahtuman nähnyt.
Gaalassa on tullut käytyä ensimmäistä kertaa vuonna 2002, jolloin nimi oli vielä “The Big One” ja osallistuimme IRC-Gallerialla paras B-to-C-palvelu -kategoriaan. Tämän lisäksi vuodesta 2006 on tullut osallistuttua jollain työllä kilpailuihin, suorasti tai epäsuorasti. Matkaan on mahtunut sekä voittoja, häviöitä että kunniamainintoja. Jokaisena vuotena jännitystä on kuitenkin riittänyt :).
Mutta tämäpä omista kokemuksista. Kun katsellaan miten itse tapahtuma on mennyt, niin kilpailuun osallistui tänä vuonna 212 työtä. Mobiilipuoli on normaalissa kasvussaan ja uskoisin että näemme ensivuonna vielä enemmän mobiilipuolen töitä. Ovathan mobiililaitteet kovaa vauhtia korvaamassa läppäreitä ja tietokoneita. Jää nähtäväksi milloin lopetetaan mobiililaitteista puhuminen kokonaan.
Itse töistä silmiin pisti ilahduttavasti Tinkercardin menestys. Kyseessähän on aivan loistava palvelu, joka tukee maailman kehittymistä eteenpäin. Harvassa ovat palvelut jotka yhdistävät todellista maailmaa ja digitaalista maailmaa näin hyvin. Digitaalisella tässä tarkoitan koneen ruudulta esineeksi siirtämistä. http://tinkercad.com/about/showcase/grandone2012
Samalla ilahduttaa myös Kioskedin osallistuminen ja menestys. Tulevaisuudessa varmasti näemme vielä enemmän startup-yrityksiä mukana. Kioskedista tulemme oletettavasti myös kuulemaan lisää. http://www.ksjdhi7.net/kiosked_grandone/
Paras mobiilipalvelun voittanut Scoopshot on jälleen loistava idea riittävän yksinkertaisella toteutuksella. Tässä on jälleen luotu palvelu, jonka tyyppistä ei vielä ole olemassa. Scoopshotissa siis otetaan kuvia tapahtumista, ja niitä voi laittaa myyntiin medialle. Tämä motivoi ihmiset ottamaan kuvia sekä helpottaa toimittajien työtä. Näin myös uutisaiheista saadaan nopeammin kuvallista sisältöä. http://exove.fi/grandone2012/scoopshot.html
Sosiaalisen median voittaja Hesburger on hauska idea, jossa potentiaaliset asiakkaat pääsevät hesburger-maailmaan osallistumaan itse. Aivan varmasti megamättöpurilaisilla leikkiminen saa pitkän muistijäljen tallentumaan päähän, ja mikä voisikaan olla paras motivaattori kuin kova nälkä! Oikea tapa osallistaa ja saada ihmiset aktivoitumaan, loistavaa! http://www.satumaa.eu/vuoden_herkku/ tai katso Facebookissa.
Vielä oman henkilökohtaisen erikoismaininnan ansaitsee shortlistalla ollut Siksipekka -ryhmän kampanja. Tämä oli loistava osoitus sosiaalisen median voimasta. Koko porukka oli kasaantunut täysin verkon välityksellä ja toimi itseorganisoituneesti. Kampanja sai todella paljon näkyvyyttä ja ainakin itselle se näkyi voimakkaasti. Uskoisin, että tulevaisuudessa tullaan näkemään yhä enemmän “parviälymäisesti” luotuja kampanjoita, jotka rakentuvat sellaisen asian ympärille, johon itse uskotaan. Tässä herää tietenkin heti kysymys sopisiko tällainen “luo itse oma kampanjasi” -ajattelu myös muualle kuin vaaleihin? http://siksipekka.fi/mita/index.php
Se mikä näkyi kaikissa kampanjoissa oli osallistamisen suuri määrä. Verkkomainonta on ottanut suuren askeleen yksisuuntaisesta mainonnasta kohti kaksisuuntaista, ja tämä tuo nimenomaan Internetin tarjoamat mahdollisuudet mainontaan mukaan.
Kiitos vielä järjestäjille, oli taas mahtavat bileet!
Päätin vielä kerätä yhteen kaikki Grand One 2012 -aiheiset linkit, jotta ne löytyvät myöhemmin yhdestä paikasta. Mikäli listasta puuttuu jokin sivu, niin kerro siitä kommenttina.
Grand One 2012 –sivut
https://www.facebook.com/Grandone2011
Kuvagalleriat:
http://www.marmai.fi/kuvagalleria/naamagalleria/grand+one+2012/
http://www.karkimedia.fi/grandone/
Blogaukset / Artikkelit:
http://www.marmai.fi/uutiset/kiosked+kimmahti+grand+onen+voittoon/a792918
http://networkedblogs.com/vkSCP
Muistakaa myös IAB Grand One seminaari tämän viikon torstaina!
http://www.iab.fi/koulutus-seminaarit/seminaarit/iab-grand-one-seminaari-2012/
11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää