Grand One - Mitä tapahtuu kulissien takana
Toimin tänä vuonna Grand One -markkinointikilpailun Sosiaalisen median sarjan tuomarina ja kerron tässä blogauksessa, mitä kulissien takana tapahtuu.
Grand One on aina ollut se kilpailu itselle, joka on viehättänyt, tuottanut jännitystä, iloisuutta, pettymyksiä, onnea ja kaikkia mahdollisia muita tunteita. Ensimmäistä kertaa osallistuimme The Big Oneen 2002, jolloin ilmoitimme nuoren IRC-Gallerian paras BtoC-kategoriaan.
Grand One tituleeraa itseään Suomen suurimmaksi digitaalisen markkinoinnin kilpailuksi, ja sitähän se on. Mikään muu digitaalisen markkinoinnin kilpailu ei ole yhtä tunnettu Suomessa. Grand One on ollut käynnissä aina vuodesta 2004, kun Rekaksois.comin The Big One ja M&M Grand Prix yhdistyivät.
Tänä vuonna kilpailukategorioita on 13 kappaletta sekä Vuoden yritys -kategoria. Näiden lisäksi mukana on spesiaalikategoria: MTV3:n vuoden parhaat pikselit ja Grand Prix. Yhteensä töitä kilpailuun on ilmoitettu 245 kappaletta. Tuomareita on jokaisessa sarjassa 4 kappaletta, joista osa oli mukana useammassa kategoriassa. Päätuomarin kanssa tuomareita tänä vuonna on yhteensä 45 kappaletta. Yhden työn voi ilmoittaa useampaan sarjaan, ja tämä myös näkyy muutaman työn laadussa. Todella kovia tuloksia keränneet työt on saatettu laittaa sosiaalisen median kategoriaan vain kokeilun vuoksi, vaikka selvästi kuuluvatkin johonkin toiseen kategoriaan. Tälläisissä tapauksissa pisteitä ei kovin paljoa heru.
Miten sitten itse tuomarointi toimii? Työt toimitetaan linkkeinä case-sivuille Grand One -organisaatiolle, joka koostaa näistä Excelin. Excelissä on sitten jokainen työ listattuna sekä pisteytys kategoriakohtaisesti. Esimerkiksi Paras sosiaalisen median hyödyntäminen -kategoriassa pisteitä annettiin seuraavin painotuksin: Luova idea (30%) Strategia (30%) Toteutus (20%) Tulokset (20%). Jokainen tuomari antaa näille painotuksin 0-5 pistettä. Nolla annetaan, mikäli joku oleellinen tieto puuttuu casesta. Näistä sitten esikarsiutuu parhaimmat työt yhteistapaamiseen. Mikäli tuomari on osallistunut tekemiseen, niin hänen tulee merkata “jäävi” selkeästi riville. Jääväyksestä ollaan hyvin tarkkoja, ja oikeinhan se on. Itse jääväsin itseni yhden työn kohdalta.
Tuomariston yhteistapaaminen järjestettiin upouudella Alma-talolla helmikuun lopussa. Paikalla olivat kaikki tuomarit sekä Grand Onen järjestävä osapuoli. Tapahtumassa oli ensin Rami Ahosen alkusanat, jonka jälkeen päätuomari Kati Sulin kohotti meidät tunnelmiin. Tänä vuonna teemana oli etenkin Suomalaisen työn tukeminen, joka on korostunut myös muissa tapahtumissa.
Sosiaalisen median sarjassa oli 37 kilpailutyötä. Monet näistä olivat hyvin sosiaalista mediaa hyödyntäviä, mutta hei ihan oikeasti, ei pelkkä tykkäys-nappi kampanjasivuilla vielä tee kampanjasta sosiaalisen median hyödyntävää! Tuomareina sarjassa olivat Kurion Elli Tuominen, McCann:n Jyrki Poutanen, Satumaan Matias Mero ja allekirjoittanut.
Tuomarit työnsä äärellä
Sosiaalisen median sarjassa saivat eniten pisteitä hyvällä sisällöllä varustetut kampanjat, jotka olivat oikeasti hyödyntäneet sosiaalista mediaa. Sosiaalinen media koostuu pääasiassa ihmisistä, eli nimenomaan siitä, miten saadaan ihmiset toimimaan kampanjan eduksi. Jokainen meistä tuomareista oli jossain kampanjassa mukana, ja jääväsi itsensä poistumalla huoneesta arvostelun ajaksi. Tuomarointi sujui muuten hyvin, mutta äänet pätkivät johtuen laitteistosta pari kertaa. Rami kommentoi yleisesti mahdollisia uusia kehityssuuntia, että “olemme harkitsemassa tuomaroinnin uudistamista konkreettisen toteutuksen osalta ja selvittelemme millaisia olemassa olevia palveluita maailmalla on”.
Itse tuomarointi kesti noin 3 tuntia, jonka jälkeen puheenjohtajaksemme valittu Elli Tuominen kirjoitti yhteenvedon. Shortlistalle valitsimme:
- Nissan Rumble
- Prisman Facebook valloitus
- Ellos Hintahepulit - Kuinka kääntää traditionaalinen vaatteiden verkko-ostaminen koukuttavaksi ostohysteriaksi?
- Viidakon tähtöset
- Rumpunen
- DNA - Tee oma mainos
Tarkemman listan finalisteista näät osoitteessa: http://www.grandone.fi/finalistit
Grand Onen juhlagaala on tänään Circuksessa, jossa aion olla. Muistakaa myös tulla IAB:n Grand One Seminaariin 4.4. Astoria-saliin kuulemaan kohokohtia Suomen parhaista digimarkkinointicaseista vuodelta 2012! http://www.grandone.fi/seminaari
Nähdään gaalassa!
11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää