Härmäläinen South By Southwestissä
South by Southwest (SXSW) on Austinissa Texasissa järjestettävä interaktiivisuuden, musiikin ja elokuvan messu. Tai ei oikeastaan… Enemmänkin se on festari, johon digi-, musa- ja leffa-ammattilaiset kokoontuvat vuosittain ihmettelemään, miten paljon maailmassa on vielä tuntemattomia asioita.
Tapahtuman mittasuhteet ovat maalaispojalle hieman käsittämättömät… Yleisöä muutama sata tuhatta. Näytteilleasettajia yli 2 000, puhujia lähes 5 000, joiden joukossa muun muassa vapaaotteluorganisaatio UFC:n Dana White ja Ronda Rousey, räppäri Snoop Dogg ja Teslan pääsuunnittelija Franz von Holzhausen. Tapahtuman budjetti on noin 250 miljoonaa dollaria. Vuonna 2007 tapahtumassa oli ensi kertaa esillä silloinen startup nimeltään Twitter, joka triplasi käyttäjäkuntansa messujen ansioista.
Itse vaikutin enemmänkin festareiden “nörttiosastolla” eli Interactiven näytteilleasettajana. En onneksi joutunut siellä aivan yksin olemaan, sillä hallissa oli noin tuhat muuta loosia ja yli 70 000 vierailijaa. Maiden kirjo oli valtaisa, mutta ikävästi Suomesta paikalle oli uskaltautunut mFabrikin lisäksi vain Beddit. Toki pohjoismaisen looshin järkkääjänä oli suomalainen Peter Green oman firmansa kautta, eli meitä oli näin 3 firmaa.
Ruotsalaiset vetivät asian isommin. Ruotsi ei osallistunut muiden pohjoismaiden looshiin, vaan teki omansa. Heitä olikin noin 30:stä eri firmasta, ja osastolla vieraili bändejä ja puhujia esiintymässä. Taas oltiin naapureista jäljessä ja pahasti.
Tapahtuma itsessään oli suomalaiselle firmalle suunnattoman arvokas ihan jo siitä syystä, että pääsimme pitkästä aikaa leikkimään isojen poikien sarjassa. Liidejä kertyi, ja uudet tuotteemme otettiin ihailulla vastaan.
Vaikka Suomen edustus oli tapahtumassa kokonaisuudessaan himppasen vaatimaton, niin meidän ei ole mitään syytä vaipua häpeään osaamisemme suhteen. Ongelmana on vain osaamisen esille tuonti. Tästä hyvänä esimerkkinä on case, jossa Microsoft osti kalifornialaisen startupin. Hassua tässä on se, että edustamani firma on tehnyt samaa asiaa jo tovin, ja tuotteeseen kuuluu paljon muitakin ominaisuuksia. Me emme vain olleet esillä tarpeeksi. Tästä voi vain oppia sen, että Suomi markkinana ei todennäköisesti tule vastaavia tarinoita kertomaan, vaan innovaatioita kehittävien firmojen on vain jalkauduttava kyseisiin tapahtumiin raivolla ja tuotava ylpeästi leuka pystyssä omaa osaamistaan ilmi.
No mitä ne muut tarjosivat? Kun nörtit päästetään keksimään, niin mitä ihmeellisimpiä ideoita saadaan aikaiseksi. Ennen kaikkea Japani on kunnostautunut tekemään jotain sellaista, joka voidaan tyynesti vetää kategoriaan ”WTF?” Miltä kuulostavat esimerkiksi 3D-printattavat Bratz-nuket, jotka voidaan kännykkäapplikaation avulla laittaa muodostamaan tyttöbändi? Entäs applikaatiolla ohjattavat kengät, joiden väriä voidaan vaihtaa fiiliksen mukaan? Yleensäkin tapahtuman innovaatio-osastolla olivat näkyvillä eritoten wearable-teknologiat, AR, robotiikka ja some. Tapahtuman mobiilipuolesta on kirjoitettu ansiokas blogi Moburstin toimarin toimesta.
Summataan: Me emme ole missään nimessä jäljessä osaamisen saralla! Me olemme jäljessä markkinassa siksi, että osaamiseen ei investoida. Viekäämme siis osaamistamme raivolla sinne, missä investoidaan!
11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää