IAB Jäsenesittely: Idlis ja Mikko Kivistö
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Idlis ja Mikko Kivistö
Mikko Kivistö, Founder |
Kerro hieman Idliksestä sekä myös itsestäsi?
Hei, nimeni on Mikko Kivistö, ja olen yksi Idlis Oy:n perustajajäsenistä. Oma työhistoriani on vahvasti ollut tähän asti liiketoiminnan johtamisessa, digitaalisten ratkaisujen innovoinnissa ja kehittämisessä sekä myynnissä. Viimeisimpänä, toimin melkein 9 vuotta voimakkaasti kasvavan IT - konsultointiyrityksen toimitusjohtajana. Rakastan innovoida ja ratkoa asiakkaan haasteita teknologian avulla. Vuonna 2022 perustetun Idliksen myötä olen siirtynyt suoremmin mainonnan mielenkiitoiseen maailmaan. Tällä hetkellä vastaan Idlisessä mainoshankinnasta ja siihen liittyvistä kumppanuuksista, pyrkien luomaan kestävää arvoa sekä asiakkaillemme että yhteistyökumppaneillemme.
Digitaalinen markkinointi on tällä hetkellä suuren muutoksen kourissa, ja me haluamme omalta osaltamme kantaa kortemme kekoon ja tuoda helpotusta tilanteeseen. Mielestämme mainonnan kulutuksessa on olennainen ongelma: kuluttajat kohtaavat liian usein itselleen epärelevanttia, jopa häiritsevää mainontaa ja vieläpä usein silloin, kun he eivät sitä halua. Tämä johtaa mainonnan tehottomuuteen ja mainosresurssien hukkaan, mikä puolestaan on haaste brändeille. Tähän haasteeseen olemmekin luomassa ainutlaatuista kohtaamispaikkaa – palvelua missä asiakkaat ja brändit voivat vapaasti omasta tahdosta vuoro vaikuttaa/kommunikoida.
Julkaisimme palvelumme Beta version juuri ja aioimme pilotoida palvelua koko kesän. Etsimme parhaillaan innovatiivisia ja vastuullisia brändejä sekä toimistoja, jotka ovat valmiita olemaan etulinjassa muuttamassa mainontaa kuluttajaystävällisemmäksi ja tehokkaammaksi. Olkaa siis rohkeasti yhteydessä, jos ja kun mielenkiintonne herää.
Mitä odotuksia teillä on IAB-yhteistyöltä?
Odotan IAB-yhteistyöltä mahdollisuuksia verkostoitumiseen ja tiedonvaihtoon alan johtavien toimijoiden kanssa. Lisäksi toivon saavani uusia näkemyksiä ja ideoita, jotka auttavat meitä kehittämään Idliksen palvelua entistä paremmaksi.
Mitä aiotte tuoda IAB-yhteisöön?
Idliksen palvelun lisäksi tuomme IAB-yhteisöön uudenlaista ajattelua sekä vahvaa teknologia- ja datapuolen näkemystä. Keskitymme erityisesti käyttäjälähtöisen mainonnan kehittämiseen ja mainostajien mainonnan tuloksellisuuteen. Haluammekin edistää omalta osaltamme avointa keskustelua digitaalisen markkinoinnin tulevaisuudesta, jossa yhdessä luodaan vastuullisempia ja tehokkaampia mainontamalleja, jotka hyödyttävät sekä kuluttajia että brändejä.
Mitkä ovat Idliksen tärkeimmät viestit ja painopisteet vuonna 2024?
Vuonna 2024 Idliksen tärkeimmät viestit ja painopisteet ovat:
- Kuluttajamäärien nopea kasvattaminen ja kansainvälistyminen, tavoitteena on, että yli 30 000 kuluttajaa käyttää aktiivisesti palveluamme vuoden 2024 lopussa ja yli 150 000 kuluttajaa tähän aikaan vuoden päästä. Kansainvälisille markkinoille on tarkoitus suunnata innovatiivisella palvelullamme jo syksyllä 2024.
- Käyttäjälähtöisen mainonnan edistäminen: Kehitämme jatkuvasti alustaamme siten, että se palvelee paremmin käyttäjien tarpeita ja mieltymyksiä, mikä parantaa mainosten relevanssia ja katselukokemusta.
- Ja tietysti auttaa brändejä saavuttamaan parempia tuloksia tehokkaamman ja kohdennetumman viestinnän sekä syvällisemmän kuluttajaymmärryksen kautta.
Haluatko antaa loppuun parhaat vinkkisi intensiivisestä työviikosta palautumiseen?
Tämä on helppo - 45 minuutin lenkki, tölkki (x) laatuolutta ja sauna/sohva 😊
11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää