Icon
Kolme kiinnostavaa markkinoinnin ilmiötä juuri nyt Markkinaluvut

Kolme kiinnostavaa markkinoinnin ilmiötä juuri nyt

30.01.2017 | Dingle Oy

Livevideot

Ensin Twitterin omistama Periscope, sitten Facebook Live ja nyt Instagram. Teknologiajätit toinen toisensa jälkeen luottavat livevideoiden voimaan. Uusimpana ilmiönä lienee Instagram, joka lanseerasi livevideon 17.1. osaksi Instagram Stories -ominaisuutta. Mitä tämä tarkoittaa kuluttajalle?

Livevideot tuovat viimeisteltyjen ja editoitujen videosisältöjen rinnalle yllätyksellisyyttä ja ekslusiivisuutta. Kuluttajalle lempibrändinsä tuotelanseerauksen seuraaminen livenä tekee kokemuksesta ajankohtaisen. Brändeille livevideot puolestaan tarjoavat ennennäkemättömän paikan luoda vuorovaikutusta, pyytää palautetta, keskustella kuluttajien kanssa ja tehdä videohetkistä todella merkityksellisiä.

Musiikki, urheilu, elokuva, matkailu ja muut elämykselliset toimialat tulevat luottamaan livevideoihin enemmissä määrin. Uusien palveluiden lanseeraaminen, behind-the-scenes -videot sekä tapahtumien livetaltioinnit tulevat olemaan suuressa roolissa tänä vuonna.

Markkinoinnin automaatio

Yhä useamman markkinointipäättäjän roolissa korostuu markkinointiteknologioiden ymmärtäminen. Toimintaympäristön muutokset, kiihtyvä kilpailutilanne ja asiakkaiden muuttuvat tarpeet pakottavat organisaation kehittämään tapoja luoda lisäarvoa jokaisessa kohtaamisessa.

Viime vuosien aikana uudet teknologiat ovat mullistaneet markkinointiteknologioiden ympäristön, kuten seuraavassa kuvassa huomaatte.

Vuosi 2012 näytti varsin yksinkertaiselta nykypäivään verrattuna:

Viimeisin, vuoden 2016 kuva näyttää ihan muulta:

Markkinoinnin automaatio tekee sisällön levityksestä, kohderyhmien tuntemisesta ja datan hyödyntämisestä helpompaa ja vaivattomampaa. Se tekee day-to-day markkinoinnista tuloksellisempaa ja tehokkaampaa sekä automatisoi toimenpiteitä.

Interaktiivinen sisältö

Sisältömarkkinointi-Instituutin mukaan interaktiivinen sisältö herättää 81 % enemmän kiinnostusta kuin staattinen sisältö.

Interaktiivinen sisältö, kuten esimerkiksi white paper, infograafi tai vaikka 360-video, tarjoavat käyttäjille uusia mahdollisuuksia osallistua, kommentoida - ja yllättyä. Markkinoija voi esimerkiksi lisätä sisältöön erilaisia klikattavia osia, joiden avulla käyttäjä pääsee testaamaan ominaisuuksia, oppimaan ja innostumaan uusista asioista. Interaktiivisen sisällön mukaan tuleminen mahdollistaakin personoidun ja mieleenjäävän, henkilökohtaisen kokemuksen.

Kirjoittaja Taru Laurila toimii Dinglen myynti- ja markkinointipäällikkönä. Hänen intohimonsa ovat elokuvat, vahvat brändit ja markkinoinnin uudet ilmiöt. Tarun löytää Twitteristä nimellä @tarulaurila

Lue myös Tarun aiempi kirjoitus: Näin asiakaskokemus mullisti viihdeteollisuuden - Case Netflix

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!