Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant Digital ja IPG/Kinesso.
Vuonna 2025 IAB:n painopisteet ovat Tekoäly markkinoinnissa, Tuloksellisuus ja vaikuttavuus, Evästeettömyys ja suostumukset sekä Retail Media.
- Tekoälyä voidaan perustellusti pitää 2020-luvun suurimpana trendinä myös markkinoinnissa ja siihen keskittyminen on itsestäänselvää.
- Retail Media on suurin tämänhetkinen mediatrendi, jonka standardit sekä toimintatavat rakennetaan IAB:n johdolla.
- Mediamarkkinan muuttuessa mainonnan lyhyt- ja pitkäaikainen tuloksellisuus kiinnostaa kaikkia. Mitä syvemmin IAB aihetta käsittelee, sen relevantimmaksi kumppaniksi IAB muuttuu.
- Evästeisiin perustuva digimainonnan kohdentaminen ja mittaaminen on IAB:n perinteinen vahvuusalue. IAB Europen evästehyväksyntästandardi TCF:n sekä evästeisiin liittyvän lainsäädännön kehittyessä viranomaisvaikuttaminen, muuttuvista kohdentamis- ja mittausmenetelmistä puhuminen ja toimivien esimerkkien jakaminen tukee koko digitaalista ekosysteemiä.
Syyskokouksessa jaettiin myös kuusi IAB Finlandin hallituspaikkaa. Industry Partner -jäsenyyden kautta hallituspaikan vuosille 2025 ja 2026 lunasti Clear Channel (Lassi Tolonen). Vaaleissa kahden vuoden hallituspestin ansaitsivat Posti (Veera Mäkelä), Elisa (Niklas Tverin), Veikkaus (Niclas Kourula), Relevant Digital (Petri Kokkonen) ja IPG/Kinesso (Christopher Fernandez). Hallitus valitsee itselleen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan vuoden 2025 ensimmäisessä tapaamisessa.
IAB:n tulevat painopisteet ja koko toimintasuunnitelma pohjautuu syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Tätä kautta lunastamme yhteisön perustehtävän jäsenetujen tuottamisesta sekä jäsenten tukemisesta. Jäseniä on kuunneltu luonnollisesti myös IAB:n työryhmien kehittämisessä ja tapahtumatarjonnan suunnittelussa. Vuonna 2025 IAB:lla on 16 digimarkkinaa kehittävää työryhmää, joista uutukaisina päivänvalon näkevät “Tekoäly markkinoinnissa” sekä “Markkinoinnin ROI”. Ensi vuonna IAB:n tapahtumakattaus käsittää kaksikymmentä tapahtumaa aina lyhyistä tunnin webinaareista lähes kolmen tunnin streamattuihin livetapahtumiin.
”IAB Finlandilla on jälleen takana yksi kasvun vuosi. Vaikka ulkoinen toimintaympäristä on epävarmempi kuin aiemmin, on hyvä muistaa että digitalisoitumisen vauhti on nopeutuva. Tämä kattotrendi sekä jäsenten kuunteleminen on tehnyt meistä viime vuosina jatkuvasti tärkeämmän kumppanin yhä useammalle yritykselle. Nyt julkistetut painopisteet heijastavat markkinan jatkuvaa muutosta ja sitä, miten tärkeää kehityksessä pysyminen on.”, kommentoi IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio.
Mikäli olet kiinnostunut kuulemaan IAB:sta, ole yhteydessä Toiminnanjohtaja Pasi Raassinaan.
Pasi Raassina
Toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi
Antti Kallio
Chief Business Officer
Dagmar
040 529 8069 / antti.kallio@dagmar.fi
IAB Finland ry - hallitus 2025
- Adform Software Finland (Jenni Korhonen)
- Alma Media (Johanna Vartiainen)
- Clear Channel (Lassi Tolonen)
- Dagmar (Antti Kallio)
- Elisa (Niklas Tverin)
- IPG/Kinesso (Christopher Fernandez
- Posti (Veera Mäkelä)
- Relevant Digital (Petri Kokkonen)
- RTL AdAlliance (Aki Ronkainen)
- Sanoma (Minna Kruhse)
- SOK Smart Marketing (Jukka Veteläinen)
- Veikkaus (Niclas Kourula)
IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin tulevaisuutta kehittävä yhteisö, joka tarjoaa koulutusta, kohtaamisia sekä puolueetonta asiantuntijatietoa. IAB Finland on osa kansainvälistä 27 Euroopan maan muodostamaan IAB Europe -yhteisöä.
www.iab.fi
www.iabeurope.eu
11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää