MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!
IAB Finland täyttää tänä vuonna Suomessa jo huimat 25 vuotta! Juhlavuoden kunniaksi lanseerattiin uusi, värikäs palkintogaala MIXX Awards, jossa palkittiin digimarkkinoinnin innovaatioita ja edelläkävijöitä yhteensä seitsemässä kategoriassa. Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Saimme ihka ensimmäiseen MIXX Awards Finlandiin runsaasti entryjä kuuteen kategoriaan. Muista kategorioista poiketen Vuoden digiammattilainen kategoriaan ei ollut entryä vaan voittajan valitsivat IAB Finlandin hallituksen jäsenet.
“Halusimme tuoda Suomen markkinaan palkintogaalan, jossa palkitaan markkinointitekojen lisäksi myös tekijöitä, alan raudankovia ammattilaisia! IAB Finlandin toiminnalle on elintärkeitä aktiivijäsenistä koostuvat erinäiset työryhmät sekä IAB:n hallitus, joissa saamme asiantuntijoiden kullanarvoista aikaa ja osaamista koko markkinan hyödynnettäväksi. Olemme erittäin tyytyväisiä IAB:lla ensimmäiseen MIXX Awards Finlandiin kokonaisuudessaan ja myös lämpimään vastaanottoon, minkä se on toimialalta saanut!” - Mira Vaurula, Head of Business Development, IAB Finland
Vuoden datateko 2023
Kategoriassa Vuoden datateko 2023 voittajaksi selvisi: Ruskavahti AI - Visit Finland
Toteutus: Visit Finland, Dagmar & Accenture Song
Kilpailutyössä on hyödynnetty dataa innovatiivisella ja fiksulla tavalla tuoden vaikuttavia tuloksia kilpailijataholle. Ehdolle voi asettua toimialalta kuka taho tahansa.
Kilpailutyöt arvioitiin kolmella kriteerillä: strategia, toteutus ja innovaatio sekä tulokset.
Paras vastuullinen markkinointiteko 2023
Kategoriassa Paras vastuullinen markkinointiteko 2023 voittajaksi selvisi: Kiusaamisvapaa vyöhyke – K-Market
Toteutus: K-Market, Wörks, Result Entertainment Agency, Dagmar & Cocoa
Kilpailutyön tulee sisältää digitaalisia elementtejä ja keskeisessä osassa tulee olla vastuullisuus.
Kilpailutyöt arvioitiin kolmella kriteerillä: strategia, luova toteutus sekä tulokset.
Paras nousevien digikanavien markkinointikokonaisuus 2023
Kategoriassa Paras nousevien digikanavien markkinointikokonaisuus 2023 voittajaksi selvisi: Täällä pelkään minä -kampanja - Musti ja Mirri
Toteutus: Erma&Reinikainen, Musti ja Mirri, Clear Channel, JCDecaux, Cocoa, United Imaginations, Inuits, San Francisco Agency, Musiikkitalo
Kilpailutyön tulee hyödyntää emerging media -kanavia innovatiivisella ja keskeisellä tavalla (esim. digitaalinen ulkomainonta, Connected TV, digitaalinen audio, tekoäly, gaming, kaupan media). Ehdolle voi asettua kampanja tai brändi.
Kilpailutyöt arvioitiin kolmella kriteerillä: strategia, luova toteutus sekä tulokset.
Digikanavia parhaiten hyödyntänyt mainostaja 2023
Kategoriassa Digikanavia parhaiten hyödyntänyt mainostaja 2023 voittajaksi selvisi: Mitä tänään syötäisiin – K-Ruoka
Toteutus: Kesko, Videolle & Food Camp Finland
Kilpailijan tulee hakemuksessa tuoda esiin innovatiivisuutta ja tuloksellisuutta digitaalisien kanavien hyödyntämisestä markkinoinnissa. Ehdolle voi asettua mainostaja itse tai mainostajan kumppani.
Kilpailutyöt arvioitiin kolmella kriteerillä: strategia, luova toteutus sekä tulokset.
Paras digimyyntitiimi 2023
Kategoriassa Paras digimyyntitiimi 2023 voittajaksi selvisi: Leadoo Marketing Technologies Suomen myyntitiimi
Paras digimyyntitiimi löytää toimivat ratkaisut kuhunkin tarpeeseen ja on aina valmis kehittämään toimintaansa ja asiakastyytyväisyyttä.
Kilpailijan tulee hakemuksessa tuoda esiin, kuinka tiimi työskentelee luovasti asiakkaiden ja toimistojen kanssa saavuttaen pyydetyt tavoitteet. Ehdolle voi asettua julkaisija tai palveluntarjoajan digimyyntitiimi.
Kilpailutyöt arvioitiin seuraavien kriteerien mukaisesti: myynnin kehitys, asiakastyytyväisyys, tiimin osaamisen kehitys ja innovatiivisuus.
Paras digisuunnittelutiimi 2023
Kategoriassa Paras digisuunnittelutiimi 2023 voittajaksi selvisi: Tulos Helsinki & Moi Mobiili
Paras digisuunnittelutiimi suunnittelee innovatiivisia markkinoinninratkaisuja pitäen tiimin osaamisesta huolta muuttuvassa markkinassa.
Kilpailijan tulee hakemuksessa tuoda esiin kuinka tiimi työskentelee luovasti innovatiivisuutta ja tuloksellisuutta digitaalisien kanavien hyödyntämisestä markkinoinnissa. Ehdolle voi asettua toimiston tai mainostajan oma suunnittelutiimi.
Kilpailutyöt arvioitiin seuraavien kriteerien mukaisesti: myynnin kehitys, asiakastyytyväisyys, tiimin osaamisen kehitys ja innovatiivisuus.
Vuoden digiammattilainen 2023
Vuoden digiammattilaisen valitsi IAB Finlandin hallitus. Tähän kategoriaan ei ollut julkista entryä.
Palkinnon myöntämisperusteet olivat seuraavat:
• Henkilö on tehnyt erinomaista työtä markkinan hyvinvoinnin edistämiseksi
• Henkilö, joka vie alaa eteenpäin ammattitaidolla
• Roolimalli positiivisella energialla
• Pioneerityö digimarkkinoinnin sanansaattajana, tuotteistajana tai osaamisen kehittäjänä
Seuraavilla saatesanoilla IAB Finlandin hallitus valitsi Vuoden digiammattilaiseksi 2023 Petri Kokkosen:
“Henkilö on tehnyt erinomaista työtä markkinan hyvinvoinnin edistämiseksi. Henkilö, joka vie alaa eteenpäin ammattitaidolla. Roolimalli positiivisella energialla. Pioneerityö digimarkkinoinnin sanansaattajana, tuotteistajana tai osaamisen kehittäjänä”
Kiitos kaikille kisaan hakeneille ja onnittelut kaikille voittajille!
Kaikki shortlistille päässeet löytyy täältä: https://www.iab.fi/mixx-awards
18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää06.02.2024
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.
lue lisää