Ohjelmallinen ostaminen kasvaa Euroopassa
Tehokkuus houkuttaa eurooppalaisia mainosalan toimijoita panostamaan ohjelmalliseen ostamiseen. Osaavien tekijöiden puute ja datan omistajuus herättävät kuitenkin huolta.
Digitaalisen mainostilan myyminen ja ostaminen ohjelmallisesti on vahvassa kasvussa ympäri Eurooppaa, selviää IAB Europen Attitudes Towards Programmatic Advertising -raportista. Kyselytutkimukseen ohjelmallisen ostamisen nykytilasta ja tulevaisuudesta vastasi yli tuhat mainostajan, julkaisijan tai toimiston edustajaa 29 maasta.
Yli 90 % vastaajista on sitä mieltä, että panostukset ohjelmalliseen ostamiseen tulevat kasvamaan seuraavan vuoden aikana. Noin 40 % vastaajista uskoo kasvua tulevan yli kolmanneksen nykyiseen verrattuna.
Tehokkuus houkuttaa, huolena datan omistajuus
Ohjelmallisen ostamisen osuus digitaalisen mainostilan myynnistä vaihtelee maittain. Raportti jaottelee Euroopan maat edistyneisiin ja keskivaiheen markkinoihin sekä markkinoihin jotka ovat vasta aloittamassa mainostilan myyntiä ja ostoa ohjelmallisesti. Suomi on raportissa sijoitettu edistyneiden markkinoiden joukkoon muun muassa Ruotsin, Tanskan ja Ison-Britannian kanssa. Edistyneillä markkinoilla alati tärkeämmässä roolissa ovat video- ja mobiilimainonnan ostaminen ohjelmallisesti.
Tehokkuus koettiin kyselyssä ohjelmallisen ostamisen suurimmaksi hyödyksi, joskin tehostamisen varaa koettiin olevan edelleen maksimihyödyn tuottamiseksi. Haasteiksi ohjelmallisen ostamisen prosessissa koettiin datan käsittely ja omistajuus sekä osaavien tekijöiden puute.
Tuoreen raportin tulokset ovat samankaltaisia kuin IAB Finlandin tekemässä selvityksessä Suomen markkinoista, joka julkaistiin osana Ohjelmallisen ostamisen opasta. Suomalaistutkimuksessa 80 % vastaajista oli sitä mieltä, että ohjelmallisen ostamisen merkitys tulee kasvamaan huomattavasti. Suomen markkinoiden haasteeksi koettiin osaavien tekijöiden puute sekä mitattavuuden ongelmat.
IAB Europen Attitudes Towards Programmatic Advertising -raportti
IAB Finlandin Ohjelmallisen ostamisen opas
IAB Finland ry on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kasvua ja kehitystä edistävä järjestö, joka muodostuu noin sadasta jäsenyrityksestä. Jäsenet ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja. IAB Finland on IAB Europen jäsenmaa.
18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää06.02.2024
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.
lue lisää