Pinterest - Sisällön jakajan unelma vai tähdenlento?
Sosiaalisen median jännittävin uusi tulokas on maaliskuussa 2010 perustettu Pinterest. Palvelun idea on yksinkertainen: jaetaan verkosta löydettyä mielenkiintoista kuva- ja videosisältöä ihmisten nähtäville kansioihin. Tämä mahdollistaa omien kiinnostuksen kohteiden esittelyn sekä hienon sisällön helpon löytämisen.
Pinterest on koukuttaa ja on pelillistetty uudelleenpinnauksien ja tykkäysten mukaan: mitä parempaa sisältöä jaat, sitä enemmän saat tykkäyksiä ja uudelleenpinnauksia. Kokeilimmekin jo huvikseen erään Internet-tuttavan kanssa minkälainen sisältö saa mahdollisimman paljon uudelleenpinnauksia aikaan. Tuttavani voitti löytämällään arkkitehtuurikuvalla.
Palvelussa jaettu sisältö näyttää jakautuvan sekä "kauniisiin asioihin", “kiinnostuksen kohteisiin" ja infografiikoihin. Kauniit asiat, kuten arkkitehtuuri, vaatetus, maisemat ja muu visuaalisesti miellyttävä sisältö on pääosassa. Toisena tulee sitten infografiikat, jotka kertovat markkinoinnista. Näitä onkin tarkoitus alkaa keräämään myös IAB Finlandin Pinterest-tunnuksen alle.
Suosituimmasta sisällöstä löytyy esimerkkejä täältä: http://mashable.com/2012/02/04/popular-pictures-on-pinterest
Pinterest markkinoijalle
Pinterestin tekee markkinoijalla mielenkiintoiseksi palvelun keskittyminen sisältöön. Markkinoijan on helppo luoda Pinterestiin sisältösivu, jonne jakaa sisältöään. Pinterest soveltuukin parhaiten juuri muoti- ja sisustusbrändeille. Markkinoijan tulisi kiinnittää ehdottomasti laadukkuuteen huomiota. Pinterestiin kannattaa ladata kuvia jotka miellyttävät käyttäjiä ja lähtevät leviämään. Pinterestin sisältöä ei vielä voi kohdentaa mitenkään, eli se soveltuu globaaleille brändeille parhaiten.
Sivustojen taas on helppo saada lisää kävijöitä sekä sivulatauksia liittämällä sivustolleen "jaa Pinterestiin"-nappi. Tämän käytöstä ei kuitenkaan vielä ole mitään tietoa, koska monet jakavat sisältönsä pääasiassa Facebookiin. Kuitenkin mikäli sisältö on Pinterestin käyttäjien mieleen, kannattaa nappi lisätä. Eli siis mikäli sivustollasi on sisustus-, muoti-, ruoka- tai muita vastaavia sisältöjä, kannattaa napit näihin lisätä.
Esimerkkejä Suomesta ja maailmalta
Time Magazine käyttää hyödykseen Pinterestiä pinnaamalla artikkeleidessaan olevan kuvituksen ja kirjoittamalla lyhyen esityksen tästä. Samalla Time Magazine pyytää ihmisiä pitämään uudelleenpinnauksissa selitykset paikoillaan. Kuvat ovat laadukkaita ja ihmiset jakavat niitä mielellään. Jokainen jakelu tuo lisää näkyvyyttä linkeille, jotka menevät suoraan Time Magazinen sivuille.
http://pinterest.com/time_magazine/pins/
Finnair on luonut asiakkaiden kuville oman Pinterest-seinän ja joukkoistaa markkinointiaan. Asiakkaiden ottamat kuvat lennoilta kauniin näköisistä maisemista ovat sisältöä, joka varmasti lähtisi leviämään Pinterestissä. Tämä myös motivoi kuvien jakajia, kun he saavat paikan jonka kautta heidän kuvansa saavat lisää uudelleenpinnauksia ja tykkäyksiä.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/finnair_pyytaa_asiakkailtaan_kuvia_lennoilta_kiinnitettavaksi_netin_pinterest_seinalle
Oikotie käyttää Pinterestiä hyödykseen näyttääkseen upeita sisustus- ja arkkitehtuurikuvia. Nämä ovatkin saaneet tykkääjiä ja uudelleenpinnauksia.
http://pinterest.com/oikotieasunnot/
Yhdysvaltain armeijallekin löytyy sivut Pinterestistä. Heidän pinnauksensa koostuvat pääasiassa sotilaskuvista ympäri maailmaa.
http://pinterest.com/usarmy
Lisää kampanjoita kannattaa käydä katsomassa Mashablen artikkelista: http://mashable.com/2012/03/23/pinterest-marketing-campaigns/
Tekijänoikeuksista
Palvelu herättää paljon kysymyksiä tekijänoikeudellisessa mielessä. Kuitenkaan ei kannattaisi pelätä oman sisällön leviämistä liikaa, vaan pitää enemmänkin Pinterestiä ikkunana omaan sisältöön ja saada tätä kautta lisää kävijöitä. Pinterest on suuri mahdollisuus eikä uhka.
Talentumin juristikirjeessä on muodostettu Juridian opastuksella tiettyjä käyttösääntöjä: http://www.suomenlaki.com/juristikirje/varovaisesti+pinterestissa/a2088977
Samoin myös Tarmo Toikkasen blogista löytyy hyviä vihjeitä Pinterestin tekijänoikeuksiin: http://www.opettajantekijanoikeus.fi/2012/03/tekijanoikeuksien-uudella-rintamalla-pinterest/
...ja tilastoista
Pinterest on maailman nopeiten 10 miljoonaan käyttäjään kasvanut palvelu: vain puolessa vuodessa. Palvelu saavutti 11 miljoonan käyttäjän rajan tammikuussa, ja tällä hetkellä sitä käyttää arviolta 15 miljoonaa. Tilastojen mukaan 68% palvelun käyttäjistä on naisia. http://techcrunch.com/2012/02/07/pinterest-monthly-uniques/
Tällä hetkellä taas kun katsotaan Alexasta ja Google ad plannerista, näyttää että kasvu on pysähtynyt maaliskuun kohdalla. Google näyttää hirveää nousua koko alkuvuoden osalta, kun taas pysähtymisen merkkejä maaliskuussa. Nähtäväksi jääkin, onko Pinterest vain nopea tähdenlento, vai jääkö se elämään.
http://www.alexa.com/siteinfo/pinterest.com
Pinterest muualla verkossa
Kannattaa lukea myös Jenni Siikanivan blogaus Pinterestistä! http://www.tulos.fi/artikkelit/onko-pinterest-uusi-facebook/
11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää