Icon
Sisältömarkkinoinnin työryhmä laajentaa toimintaansa Markkinaluvut

Sisältömarkkinoinnin työryhmä laajentaa toimintaansa

20.06.2018

Kuvassa vasemmalta Susanna Kuokkanen SCM Suomi, Susanne Ropponen MTV, Vilma Petrelius Otavamedia, Eveliina Virtapelto Dagmar, työryhmän puheenjohtaja Elli Mäkilä Otavamedia, Milla Kahelin Keskisuomalainen, Birgitta Takala IAB Finland, Mervi Rantakari A-lehdet, Hanna Repo Alma Media, Anna Kurkela-Vilen A-lehdet, Jaakko Hautanen Digitalist Group, Dan Marklund Readpeak, Päivi Tähtinen IAB Finland, Kati Heikinheimo Sanoma Media Finland, Ria Vaahto Sanoma Media Finland, Lauri Loikkanen Strossle ja Satu Apukka Babler.

Vuodesta 2014 natiivimainonnan teeman alla toiminut työryhmä laajentaa toimintaansa ja on jatkossa Sisältömarkkinoinnin työryhmä. Työryhmän aiemmin julkaisemat Natiivimainonnan opas ja Natiivimainonnan tuotannon prosessisuositus tulevat syksyllä saamaan jatkoa myös vaikuttajamarkkinoinnin suosituksella.

”Olimme yksimielisiä siitä, että toimintaa tulee päivittää vastaamaan tämän päivän markkinaa, jossa omaa ja ostettua mediaa tuotetaan synergisesti. Niin ikään vaikuttajamarkkinointi on vahvasti tapetilla sekä kaupallisilla, yleishyödyllisillä että poliittisilla toimijoilla. IAB:n sisältömarkkinoinnin työryhmä kokee tarpeelliseksi olla etunojassa alan kehityksessä, esimerkiksi poliittisille mainostajille valmistettavan suosituksen keinoin. Poliittisessa vaikuttajamarkkinoinnissa on nimittäin nähtävissä nyt sama ilmiö kuin muutama vuosi sitten natiivimainonnassa, kun kysyntä kasvoi osaamista nopeammin”, perustelee työryhmän puheenjohtaja Elli Mäkilä.

Toinen syksyn 2018 tavoitteista on uusi natiivimainonnan myyjille ja ostajille suunniteltu moduulikoulutus, joka sopii luontevasti osaksi IAB:n tarjoamaa koulutuskokonaisuutta.

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!