Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
Muiden mediaryhmien trendejä mukaillen myös ulkomainonta digitalisoituu ja Euroopan maihin verrattuna Suomi on jo pitkään ollut digitaalisen ulkomainonnan kehityksen kärkimaita. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) työryhmä arvioi historiallisesti ensimmäistä kertaa digiulkomainonnan määrän Suomessa vuonna 2021 olevan 36 miljoonaa euroa (virhemarginaali n +/- 2milj €).
Markkina-arvio muodostettiin mediatoimistoille suunnattun kyselyn sekä DOOH-työryhmän markkinamallinuksen avulla. Lukua tarkasteltaessa on huomattava, että se ei ole suoraan verrannollinen Kantarin raportoimaan ulkomainonnan kokonaismäärään (vuonna 2021 yhteenä 64,5 miljoonaa euroa), sillä kaikki ulkomainosyhtiöt eivät toimita myyntilukuja Kantarille.
“Ensinnäkin haluan kiittää IAB:n DOOH-työryhmää sekä tiedontoimittajan roolissa kunnostautuneita mediatoimistoja erinomaisesta yhteistyöstä. Jatkuvasti muuttuvassa mainosmarkkinassa uuden markkinatiedon tuottaminen on IAB:lle tärkeää ja samalla data konkretisoi muutoksen suuruutta. Noin 36 miljoonan euron potti on reilut 5 % kaikesta Suomen digimainonnasta ja vertailtavuuden puutteet huomioiden joka tapauksessa huomattava osa kaikkea ulkomainontaa. Tarkoitus on jatkaa DOOH-tiedon tuottamista myös tulevaisuudessa, eli uusia lukuja tippuu markkinalle kerran puolessa vuodessa tai vähintään kerran vuodessa.”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
Mainonnan määrän projektin lisäksi Digitaalisen ulkomainonnan työryhmällä on pitänyt muutenkin kiirettä. Työryhmä on päivittänyt kevään aikana myös vuonna 2020 ensimmäistä kertaa julkaistun DOOH-ostajan oppaan, jonka pääsee lataamaan täältä. Uusitussa oppaassa käsitellään kattavasti mm. digitaalisen ulkomainonnan trendejä, ohjelmallista ostamista sekä vastuullisuuden teemaa.
Lisätiedot:
Pasi Raassina
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726
11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää