
Tallenne: Mainonnan kolmas ulottuvuus - Näin herätät huomiota!
Mainonnan kolmas ulottuvuus - Näin herätät huomiota!
Mainonnan kenttä muuttuu nopeasti, ja brändit etsivät jatkuvasti uusia keinoja erottua massasta, maksimoida näkyvyytensä ja varmistaa mainonnan vaikuttavuus kaikilla alustoilla. Tässä seminaarissa sukelsimme luovien, vaikuttavien ratkaisujen merkitykseen, monikanavaisen mainonnan voimaan ja teknologian tuomiin mahdollisuuksiin. Alan johtavat asiantuntijat jakoivat käytännön esimerkkejä ja ajankohtaisia näkemyksiä siitä, miten mainonta voi olla entistä tehokkaampaa ja puhuttelevampaa erilaisissa ympäristöissä tai monimediallisesti.
Tämä kattava seminaari tarjosi oivalluksia siitä, miten vaikuttavat ja luovat ratkaisut voivat viedä brändin seuraavalle tasolle.
Tapahtumassa lavalle nousivat: Clear Channel, Sanoma, dentsu, Bauer Media, Show Heroes ja Villecom. Tapahtuman pääyhteistyökumppanina toimi Clear Channel.
Tapahtuma järjestettiin livenä Kinopalatsissa Finnkinon leffateatterissa, ja se oli maksuton kaikille IAB:n jäsenille (jäsenet käyttivät alennuskoodia JÄSEN). Livetapahtumassa koettiin seminaari 360-kokemuksena – verkostoiduttiin uusien tuttavuuksien kanssa ja vaihdettiin kuulumisia vanhojen kanssa. Vaihtoehtoisesti tapahtumaa oli mahdollista seurata maksuttoman striimin kautta. Tallenne lähetettiin tapahtuman jälkeen kaikille ilmoittautuneille.
Tervetuloa mukaan tallenteen äärelle selvittämään, miten digimarkkinointia tehdään tehokkaasti tässä ajassa!
Ohjelma
Vaikuttavuus ulkomainonnassa – 3D keino erottautua massasta – Ville Bergman | Clear Channel (Lataa prese)
Mainonnan muistaminen on laskussa, kun digikanavat valtaavat markkinointibudjetteja. Miten voit hyödyntää 3D:tä digitaalisessa ulkomainonnassa ja varmistaa, että brändisi erottuu edukseen? Ville Bergman kertoo, kuinka dynaamisuus ja kontekstisuus lisäävät brändimainonnan vaikuttavuutta ja esittelee konkreettisia keinoja onnistuneeseen 3D-kampanjaan.
Miten monikanavainen mainonta maksimoi brändin vaikuttavuuden? – Reetta Thurman | Sanoma (lataa prese)
Monikanavainen strategia ei ole pelkkä trendi, vaan tehokkain tapa yhdistää brändimainonta ja taktinen mainonta vaikuttavaksi kokonaisuudeksi. Reetta Thurman avaa, miksi suurimmat brändit menestyvät yhdistämällä massamedian voiman digitaaliseen ostohalun ohjaamiseen.
Vahvat brändit voittavat - etenkin digitaalisessa ajassa – Juha Halmesvaara | dentsu (lataa prese)
Vahva brändi on epäreilu kilpailuetu. Miten varmistamme, ettei brändin rakennus jää jatkuvan taktisen rummutuksen jalkoihin? Voiko mainostaja kohdentaa mainontaansa ja rakentaa brändiä samanaikaisesti? Juha Halmesvaara avaa puheenvuorossaan brändin roolia vaikuttavassa markkinoinnissa.
Vaikuttavan audion lähteillä – Lauri Domnick | Bauer Media (lataa prese)
Miten brändi voi todella erottua äänellään? Puheenvuorossa pureudutaan rohkeuden ja luovuuden merkitykseen audiosuunnittelussa – miksi vaikuttava audio syntyy uskalluksesta tehdä toisin ja kyvystä herättää tunteita. Käydään läpi esimerkkejä ja oivalluksia siitä, miten ääni voi muovata brändin identiteettiä ja jättää pysyvän jäljen kuuntelijan mieleen.
The power of context and creativity for engaging all-screen ad experiences – Kay Schneider | ShowHeroes (lataa prese)
Miten konteksti ja luovat formaatit voivat lisätä mainonnan huomioarvoa ja brändin tunnettuutta kaikilla ruuduilla? Kay Schneider näyttää esimerkein, kuinka AI-pohjainen sisällönsuositus, kontekstuaalinen mainonta ja monipuoliset luovat ratkaisut voivat parantaa kampanjoiden tehokkuutta.
IAB Studio: Herätä brändisi eloon – Kuinka 2D-tuotanto kääntyy 3D-tuotannoksi – Ville Lehtimäki | Villecom, Kaisa Kiintonen | Lejos Oy, Ville Bergman | Clear Channel ja homman Hostaa Jukka Rossi | Clear Channel.
3D-animaatiot ovat enemmän kuin pelkkiä tuote-esittelyjä – ne voivat muuttaa brändisi viestin elämykselliseksi ja mieleenpainuvaksi. Ville Lehtimäki näyttää livenä, kuinka 2D-tuotanto käännetään 3D-muotoon asiakascasen kautta.
Kysymykset
Kysymys: Mikä on 3D tulevaisuus eri intermedioissa ja kuinka nopeasti siitä tulee valtavirtaa? Kiva efekti vai mainonnan seuraava ulottuvuus?
Vastaus: Edelleen iso osa mainonnasta digitaalisessa ulkomainonnassa on aika perinteistä. Joten ollaan pitkän matkan päässä siitä, että tämä olisi "jokapäiväistä" mainontaa.
Kysymys: Tutkimuksien mukaan ääni on jopa tärkein asia mainoksen vaikuttavuudelle. Myös esim. TV-mainonnassa. Ulkomainonnasta ääni puuttuu. Onko tähän tulossa muutosta?
Vastaus: Ääntä voi käyttää jo nyt myös ulkomainonnassa valituissa lokaatioissa. Esimerkkinä Kampin The Wall.
Kysymys: Saako tuohon Kitchen Joy mainokseen edes lisähinnalla tuoksun? Panos kattoon joka suihkuttaa ruoan tuoksua. Eikö ruoan tuoksu ole vahva laukaiseva tekijä?
Vastaus: Tuoksua käytetty mm. Pizza ja kahvi mainoksissa. Mainoslaitteeseen laitetaan tuoksudiffuuseri, joka suihkuttaa tuoksua halutuilla ajoilla.
Kysymys: Näyttää siltä, että todellisuus on näistä aika kaukana, miksi?
Vastaus: Sitä tässä olen ihmetellyt myös vuosien varrella. Valtaosa tutkitusta tiedosta on täysin julkista, jota voi soveltaa halutessaan. Luonnollisesti tilanteesta riippuen oikea tapa toimia voi hieman vaihdella benchmarkeista.
Epäilen, että isoin syy on että me markkinoijina ei osata riittävän hyvin puhua liiketoimintaa ja perustella sitä pitkäkestoista tekemistä, jolloin päädytään räpiköimään taktista myyntiä huomiselle. Huomisen myynti on myös helpompi konsepti diplomi-insinööritoimarille kuin pitkäkestoinen brändin rakennus. Jolloin jälkimmäinen jää pois, kun pitää säästää.
Toinen markkinoinnin ongelma on, että sen tekemiseen voi vain ilmoittautua. Muodollinen korkeakoulututkinto markkinoinnista puuttuu monelta. Suomen lukuja en tiedä, mutta Briteistä muistan nähneeni luvun, jossa vain neljänneksellä markkinoinnissa työskentelevillä oli markkinoinnin koulutus. Taikin Savenvalantalinja ei valitettavasti valmista markkinointiin.
Tämän kun yhdistää siihen, että Suomessa markkinointiin käytetään naapurimaihin verrattuna merkittävästi vähemmän rahaa, jää se pitkäkestoinen tekeminen toteuttamatta liian usein. Markkinoinnin osuus esim. FMCG:ssä on globaalisti muistaakseni yli 7% liikevaihdosta. Suomessa jotain aika muuta.
Hyvä puoli on se että ne markkinoijat jotka noudattavat tutkittuja oppeja, voittavat markkinaa helpommin. Tästä on useita hyviä esimerkkejä olemassa.
Kysymys: Miksi melkein kukaan mediatoimistosta / medioista / mainostoimiston muiden tiimien kavereista ei uskalla sanoa, että onkohan tää nyt ihan toimiva mainos. Tekniset ei paljon jeesaa, kuka vaan osaa tehdä oikean kokoiset mainokset.
Vastaus: Lauri Domnic / En osaa sanoa, miksi ei. Mä koen sen velvollisuukdekseni ja minusta jokaisen asiantuntijan pitäisi uskaltaa haastaa asiakasta, kun huomaa, että nyt menee perseelleen.
Reetta Thurman / Tähän myös vaikuttaa se että liian monesti sisältö on jo valmista kun esim meidän pakeille tullaan eli ei enää ehditä tehdä huonolle kontsulle mitään. Sanon kyllä jos mielestäni sisältö ei ole riittävän erottuvaa tms mutta vaarana on jälkeen päin viisastelun maku jos mitään ei ehditä enää muuttaa.
Juha Halmesvaara / Kyllä noistä puhutaan. Monesti saattaa se mitä on yhdessä mietittä muuttua sitten matkalla, jolloin valmis on jotain aivan muuta. Itse yritän syöttää sitä, ymmärrystä mitä ongelmaa ollaan ratkaisemassa ja millaisiin mediarstkaisuihin on varaa. Tähän sitten mainostajan toiveiden tynnyri ja yleinen luovan kouhinta, jotta kukaan ei vain pahoita mieltään. Päädytään sitten käden lämpöiseen. Välillä epäilen myös avaako kukaan edes niitä teknisiä? Vaikka ne ovat vain kanvas.
14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää