Icon
Uusi julkaisijakysely mainonnaneston käytöstä Suomessa Markkinaluvut

Uusi julkaisijakysely mainonnaneston käytöstä Suomessa

26.04.2017 | IABvieras

Haluatko tietää kuinka moni sivustosi käyttäjistä käyttää mainonnanestoa eli ad blockingia? Kiinnostaako sinua, mikä on tilanne omalla toimialallasi?

Mainonnanesto puhuttaa edelleen julkaisijoita, sillä mainonnanestolla on suora vaikutus myös julkaisutoiminnan taloudelliseen perustaan. Asia herättää paljon tunteita ja mielipiteitä, mutta keskustelun pohjaksi on hyvä kartoittaa mainonnaneston todellinen tilanne. Ilman selkeää kuvaa mainonnaneston käytöstä julkaisijan voi olla vaikea viestiä omista tavoitteistaan palvelun käyttäjille.

Keskeisiä kysymyksiä mainonnaneston käytössä ovat julkaisijan kannalta esimerkiksi:

• Kuinka mainonnaneston käyttö jakautuu eri laitetyyppien kesken (mobiili/tabletti/desktop)?
• Millaiset käyttäjäryhmät suosivat mainonnaneston käyttöä?

IAB Finland toteutti vuonna 2016 kyselyn, joka herätti paljon huomiota julkaisijoiden keskuudessa. Silloin todettiin, että noin 15 prosenttia suomalaisista käyttää mainonnanestoa, vaihtelun ollessa medioiden välillä kuitenkin suurta. Aktiivisinta käyttö on nuorten miesten suosimilla sivustoilla, joissa jopa 52 % lukijoista käyttää mainonnanestoa.

Viime vuoden kyselyn tuloksiin voit tutustua tarkemmin täällä. Kansainvälistä seurantaa mainonnaneston käytöstä on tehty esimerkiksi PageFairin sekä Audience Projectin toimesta.

Mainonnaneston julkaisijakysely 2017

IAB lähettää julkaisijoille kyselyn mainonnaneston käytöstä jälleen huhtikuussa. Jos et ollut vielä mukana viime vuoden tutkimuksessa, ota yhteyttä (minna.vehmas@iab.fi) ja pääset osallistumaan kyselyyn. Vastaukset kerätään toukokuun aikana ja tulokset julkaistaan kesäkuussa.

IAB:n mainonnaneston työryhmä julkaisee tämän vuoden aikana myös videosarjan, joka käsittelee mainonnaneston käyttöä eri näkökulmista. Tästä lisää tietoa myöhemmin.

Terveisin IAB Ad Blocking -työryhmä

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!