Viisi hyvää syytä tehdä blogiyhteistyötä
IAB:n kiireinen vuosi sai erinomaisen loppuhuipennuksen, kun Blogiyhteistyön opas julkaistiin viime viikolla. IAB:n sosiaalisen median työryhmässä ideoidussa oppaassa esitellään suomalaista blogikenttää ja erilaisia yhteistyön muotoja sekä annetaan vinkkejä niin briiffin laatimiseen kuin tulosten seurantaan.
Oppaan julkistuksen ohessa pidettiin mielenkiintoinen, blogiyhteistyön mahdollisuuksia luotaava seminaari yhteistyössä A-lehtien kanssa. Yhteisöjen mahdollisuuksia ja blogien sovittamista aikakauslehtien maailmaan valottivat Saija Heikinheimo ja Petri Pekki A-lehdiltä. Mainostajan kokemuksista saapui kertomaan Lumenen Satu Laakso, ja itsenäisten blogien yhteistyömahdollisuuksista puhuivat Blogirinki Median Laura Hakanen ja Hannan soppa -ruokablogia pitävä Hanna Pilli-Sihvola.
Esittelin itse Blogiyhteistyön opasta ja yhteistyön mahdollisuuksia teemalla ”viisi hyvää syytä tehdä blogiyhteistyötä”. Vaikka seminaarin kaikki puhujat edustivat erilaisia tahoja, sopivat kaikkien esittelemät ajatukset samojen viiden periaatteen alle.
Viisi hyvää syytä tehdä blogiyhteistyötä:
1: Bloggaaja on mielipidevaikuttaja ja ystävä
Vaikka monien blogien sisältö kilpaileekin laadultaan perinteisten medioiden sisältöjen kanssa, on yleisön suhde bloggaajaan henkilökohtaisempi. Bloggaaja on ystävä ja mielipidevaikuttaja, jonka suositukset tutkitusti painavat: Allerin ja Koplan tekemän Suuren blogitutkimuksen mukaan 35 prosenttia blogien lukijoista on tehnyt ostopäätöksen bloggaajan tuote-esittelyn perusteella.
Blogien ympärille muodostuvan yhteisön merkittävyys toistui päivän kaikissa puheenvuoroissa. Muun muassa Lily-verkkoyhteisön takaa löytyvän A-lehtien Saija Heikinheimon mukaan bloggaaja on oman heimonsa mielipidevaikuttaja, joka voi toimia brändin, tuotteen tai palvelun esittelijänä omalle heimolleen. Hyvänä esimerkkinä tästä toimi JC-vaatebrändin kanssa toteutettu kokonaisuus, jonka myötä mallisto myytiin loppuun kahdessa viikossa.
Blogiringin Laura Hakanen taas esitteli blogiyhteistöitä, joiden avulla on mahdollista tavoittaa ennennäkemättömän sitoutuneita ja myös tarkkoja kohderyhmiä. Hakanen kuitenkin painotti oikeanlaisen bloggaajan löytämistä kampanjaan: kotikokkaukseen ja fine diningiin keskittyneille bloggaajille ei esimerkiksi kannata tarjota samoja tuotteita testiin.
2: Luotettu lähde tarjoaa kokemuksia ja tietoa
Blogien parissa vietetään pitkiä aikoja, eikä kaupalliseen yhteistyöhön suhtauduta lähtökohtaisesti kielteisesti. Tämä tarjoaa markkinoijalle erinomaisen mahdollisuuden viestiä perinteisiä mainosmuotoja syvällisemmin brändistä, tuotteesta tai palvelusta.
Satu Laakso esitteli tilaisuudessa Lumenen casen, jossa lähdettiin edistämään perinteisesti ”itse itsensä myyvinä” pidettyjen puhdistustuotteiden menekkiä. Monikanavaisessa kampanjassa käytettiin myös neljää suosittua bloggaajaa. Blogeissa pystyttiin kertomaan syvemmin oikeanlaisen tuotteen valitsemisesta kullekin ihotyypille. Kampanja oli menestys, ja kokemukset blogeista mediamixissä vakuuttivat: lähes puolet kampanjasivustolle ohjautuneesta liikenteestä tuli yksinomaan blogien kautta, ja kokonaisuutena puhdistustuotteiden myynti kasvoi 23 prosenttia.
3: Blogiyhteistyö istuu osaksi isoa kampanjaa
Blogiyhteistyön opasta tehdessä ja asiantuntijoiden kommenteissa nousi esiin toistuvasti se, että blogiyhteistyötä pitäisi ajatella vakavasti otettavana markkinoinnin muotona, ei pelkkänä kivana puuhasteluna. Tämän tulisi näkyä paitsi bloggaajille maksettavissa korvauksissa että blogien asemassa täysvaltaisena jäsenenä markkinoijan mediamixiä.
Blogiyhteistyö sopii osaksi monimediaista kampanjaa, mutta muut kanavat voivat myös toimia yhteistyön tukena. A-lehtien Saija Heikinheimo muistutti, että suurempaa volyymia saadaan ohjaamalla blogeihin lisää kävijöitä display-mainonnalla.
4: Kaikelle löytyy kulma
Blogiyhteistyön tapoja on lukemattomia. Myös tuotteille, palveluille ja brändeille, jotka eivät tavoittaisi haluttuja yleisöjä perinteisen mainonnan keinoin, voi löytyä erinomainen kulma sopivan bloggaajan kanssa. On tärkeää kuunnella myös bloggaajaa yhteistyön muotoa suunnitellessa, sillä hän on oman bloginsa ja yleisönsä paras asiantuntija.
Blogiringin Laura Hakanen esitteli erilaisia yhteistyön muotoja ja kokemuksia niistä. Yhteistyöt vaihtelivat testattavista tuotteista ja bloggaajatapahtumista aina tuotekehitykseen ja bloggaajien tuottaman sisällön hyödyntämiseen markkinoijan omissa kanavissa. Hannan soppa -blogia pitävä Hanna Pilli-Sihvola kertoi oikeanlaisen yhteistyön löytämisestä bloggaajan näkökulmasta. Hänen mukaansa parhaimmat blogiyhteistyöt paitsi istuvat blogin tyyliin myös haastavat ja inspiroivat bloggaajaa.
5: Postauksen häntä on pitkä
Siinä missä perinteisen digitaalisen mainoskampanjan jäljet katoavat verkosta nopeastikin, jää sisältö elämään blogeissa ja miksei myös markkinoijan omissa kanavissa. Vaikka kävijäpiikit blogeissa ovat luonnollisesti postauksen julkaisun aikaan, on postauksella hyvin pitkä häntä, etenkin koska hakukoneet rakastavat blogisisältöjä. Esimerkiksi ruokablogien kävijävirroista yli puolet voi tulla hakujen kautta.
Viisas markkinoija ymmärtää myös hyödyntää blogiyhteistyön hedelmiä omassa markkinoinnissaan. Blogiringin Laura Hakanen kertoi esimerkkejä siitä, kuinka bloggaajien tuottamia kuvia ja reseptejä koottiin kirjaksi ja kuinka markkinoija päätyi ostamaan bloggaajalta kuvia käytettäväksi omassa markkinoinnissaan.
Seminaarin puhujat esittelivät runsain mitoin menestyksekkäitä esimerkkejä blogiyhteistyöstä. Kaikissa menestystarinoissa yhteistä oli kampanjan sopiminen erinomaisesti sekä brändille että bloggaajalle. Huolella suunnitellulla ja toteutetulla yhteistyöllä on myös tuntuvia vaikutuksia viivan alla, kun ilmiöitä syntyy ja myynti kasvaa.
Käy lataamassa Blogiyhteistyön opas täältä! Lisää hyviä esimerkkejä kotimaisista blogiyhteistyökampanjoista löydät oppaan case-pankista.
11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää