![Icon](https://www.iab.fi/media/layout/img/pallot.png)
Yhteisten termien käyttö selkeyttää digitaalisen audion toimintakenttää
Digitaalisen audion työryhmä aloitti toimintansa vuoden 2019 alussa. Muutamissa muissa IAB maissa digitaalisen audion työryhmät olivat toimineet jo pidempään, joten oli aika keskittyä tähän myös Suomessa.
Vuoden 2019 TOP 3 tavoitteet olivat;
1. Audio-toiminnan kokonaisuuden parempi ymmärtäminen
2. Alan yhtenäiset standardit ja mittarit – tukeva pohja kaikelle alan kehittämiselle
3. Kaupallisen kulman tukeminen
Innokkaiden kehittäjien määrä kasvussa
Työryhmä on kasvanut tasaisesti uusilla innokkailla digitaalisen audion osaajilla. Ryhmän jäseniä yhdistää halu lisätä ymmärrystä digitaalisen audion ympärillä. Pöydän ympärillä istuukin ilokseni monipuolinen edustus niin medioista, sisällöntuotannosta kuin mediatoimistostakin.
Markkinalla vastaan tulevat ristiriitaiset viestit ovat aiheuttaneet halun luoda yhteisiä standardeja ja jakaa tietoa. Tietotaidon kasvun ja yhteisen markkinapohjan luomisen avulla digitaalinen audio voi kasvaa Suomessa.
Vuoden 2019 lopussa nähtiin työryhmän ensimmäinen konkreettinen ulostulo, kun digitaalisen audion termit julkaistiin 10.12.2019 pidetyssä IAB:n Hot or Not -seminaarissa. Tällöin luotiin markkinalle yhteinen suositus digitaalisen audion yhteydessä käytettävistä termeistä ja niiden määritelmistä. Yhteisten termien käyttö selkeyttää tekemistä niin sisällöntuottajien kuin mainostajienkin suuntaan.
IAB:n viralliset suositustermit digitaaliselle audiolle
TERMI | MÄÄRITELMÄ |
Kuuntelu / Kuuntelukerta 60 sekuntia | Yksittäisen sisällön vähintään 60 sekuntia kestävä kuuntelu, jonka mittaus aloitetaan sen alusta. Yksi offline-lataus lasketaan kuuntelukerraksi, kun sitä on ladattu vähintään 60 sekuntia. |
Käynnistys (startti / event) | Käynnistys muodostuu aina, kun sisällön kuuntelu aloitetaan. Yhdellä jaksolla voi olla useita käynnistyksiä. |
Tavoittavuus / Reach | Eri laitteilta tehtyjen käynnistysten määrä tarkastelujaksolla. Yksi kuuntelija voi kuunnella sisältöä usealla päätelaitteella tai useampi kuuntelija voi käyttää samaa päätelaitetta. |
Keskikuunteluaika |
Kokonaiskuunteluminuutit jaettuna tavoittavuudella. |
Keskikuuntelu% | Jakson keskikuunteluaika suhteessa kokonaiskestoon. |
Keskikuuntelijamäärä | Keskimääräinen kuuntelijamäärä per minuutti. |
Aikajakso | Kaikkien digitaalisen audion käyttöä kuvaavien termien yhteydessä on ilmoitettava selkeästi, miltä ajanjaksolta luvut ovat. Yleisesti käytettyjä aikajakson määreitä ovat viikko ja kuukausi. |
Digitaalisen audion työryhmän jäsenet
A-Lehdet, Noora Verronen
Alma Media, Patrik Hautala
Alma Media, Jenni Kivessilta
Asennemedia, Noora Kunttu
Babler, Ninja Huhtamäki
Bauer Media, Sini Kervinen, pj
GroupM, Maria Martinmäki
GroupM, Minna Lindqvist
Nitro, Pasi Hiltunen
Podcastmedia, Juhani Pajunen
RadioMedia, Riina Aho
Sanoma, Johan Korsbäck
Sanoma, Kasper Kahila
Sanoma, Leena Lampenius
Yle, Anne Haaja
Yle, Aura Lindeberg
Tällä hetkellä työryhmä työstää ensimmäisen Digitaalisen audion ostajan opasta ja suunnittelee seminaaria digitaalisen audion ympärille. Digitaalisen audiotyöryhmän osalta tulossa konkreettista materiaalia ja ulostuloa siis jälleen keväällä 2020. Pysy kuulolla!
Digitaalisin audio-terveisin,
Sini Kervinen, PJ
Head of Digital Business, Bauer Media
11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää![Highlight picture](https://www.iab.fi/media/iab-logot/logo-valkoinen.png)