Markkinoinnin tukena - Data ja IT
Markkinoinnin ja myynnin välisen yhteispelin sujuvuudesta puhutaan jatkuvasti, vaikka tärkeämpi yhteistyökumppani saattaa nykyään löytyä IT:n puolelta. Verkkosivujen päivitys, kampanjoiden toteutus, datalähteiden integrointi sekä datan hyödyntäminen markkinointiin vaativat IT:n ja markkinoinnin tiukkaa yhteistyötä.
Markkinoinnin onnistumisen ja tehokkuuden turvaamiseksi, yrityksen IT:n sekä markkinoinnin tulisi olla tietoisia toistensa suunnitelmista, tavoitteista, ja haasteista. Luonnollinen kohtaamispiste on jo olemassa, ja sen nimi on DevOps.
Mikä ihmeen DevOps?
DevOps muodostuu sanoista “Development” ja “Operations”. Nimensä mukaisesti se on kokoelma käytäntöjä ja työkaluja, jotka parantavat sovelluskehityksen ja ylläpidon yhteistyön sujuvuutta. Sen tavoitteena on nopeuttaa ja tehostaa uusien ideoiden kehitystä, testausta, ja lopulta tuotantoon vientiä. DevOps on nopeasti nostanut profiiliaan IT-alalla, ja kasvun ennustetaan jatkuvan.
Yhtälöstä ei kuitenkaan saisi unohtaa markkinointia. Reagointitarve nykymaailman viestinnässä voi olla hyvinkin nopea, varsinkin sosiaalisessa mediassa leviävä villitys saattaa avata markkinointimahdollisuuden, joka on auki vain muutamia päiviä tai tunteja. Mahdollisuuden hyödyntäminen saattaa kuitenkin jäädä vaillinaiseksi, jos IT ei näe siihen reagointia yhtä lailla prioriteettina, ja markkinoinnin lähettämiin tiketteihin vastataan aivan liian myöhään.
Samalla tavalla on oleellista, että markkinoinnilla on päivitetty ja täsmällinen data käytössä asiakaskontaktointiin, jotta oikeat viestit lähtevät oikealle henkilölle, oikeaan aikaan.
Kohti markkinoinnin tehokkuutta
Kulttuurierot markkinoinnin ja IT:n välillä voivat olla hyvinkin suuret. Molempien tavoitteena on toki yrityksen yhteinen hyöty, mutta erilaiset toimintatavat ja eriävä sanasto lyövät kapuloita yhteistyön rattaisiin ja voivat helposti syödä markkinoinnin tehokkuutta.
Kehittäjien tavoite on tuottaa mahdollisimman laadukkaita sovellusratkaisuja, uusia toiminnallisuuksia sekä tarkkaa dataa, kun markkinoinnin tehtävä on maksimoida tietoisuus näistä hienoista ratkaisuista sekä saada mahdollisimman tehokas ja suuri hyöty irti olemassa olevasta teknologiasta. Nämä eri reitit kulkevat kohti samaa maalia, mutta vaativat tiukan ja toimivan yhteistyön ja ketterät menetelmät, jotta kummatkin osapuolet ymmärtävät toistensa yksittäiset tavoitteet.
Tiedon pitää myös kulkea molempiin suuntiin. Markkinointi on usein käyttäjäpalautteen etulinjassa, ja ensimmäiset bugit tulevat nykyään esille sosiaalisessa mediassa tyytymättömien asiakkaiden kautta. Kynnys valittaa esimerkiksi Twitterissä on pienempi kuin asiakaspalveluun soittaminen, jolloin tieto usein löytää tiensä markkinointiin nopeammin. Tämä data ja sen välittäminen kehittäjille on äärimmäisen tärkeää. Samalla kehittäjät voivat antaa markkinoinnille paremmat eväät tilanteen selvittämiseen tiedottamalla korjaustoimista selkeästi.
Kommunikaatio ja data keskiössä
Teknologian ja datan tärkeys markkinoinnissa tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa. Kilpailuedun kasvattaminen ja turvaaminen vaatii sen, että hyvä kommunikointi ja oikea osaaminen kohtaavat kehityksen ja markkinoinnin kesken.
No, miten kommunikointia ja kehitystä voi helpoin keinoin aloittaa tehostamaan?
1. Markkinointi mukana kehityksen sprinteissä
2. Selvennetään markkinoinnin ja kehityksen tavoitteet molemminpuolisesti
3. Avataan käytössä olevat DevOps-työkalut markkinoinnille
4. Sovitaan yhteiset prosessit siitä, kuinka esim. A/B -testit viedään tuotantoon
5. Tarkastetaan kommunikaation onnistumiset ja epäonnistumiset säännöllisesti.
Lopuksi on tärkeä huomioida, että ulkoinen näkemys oman toiminnan tehokkuuteen on hyvä apuväline niin osaamisen kuin kehityksen kannalta riippumatta tuleeko tämä näkemys yrityksen toisesta osastosta tai ulkoiselta toimijalta.
Kirjoittaja Jonathan Sistonen on Circles Consulting Oy:n myyntijohtaja sekä IAB Finlandin MarTech-työryhmän jäsen. Circlesillä hän auttaa yrityksiä suorittamaan vaativat ohjelmistokehityksen haasteet sekä datan ja analytiikan hyödyntämisen, taitavien konsulttien avulla.
IABlogin Facebook kommentit
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää