Icon
Markkinointiteknologian oppaalle oli tilausta Uutiset & blogi

Markkinointiteknologian oppaalle oli tilausta

22.10.2018 | Eliisa Puikkonen, Elisa

850 opaslatausta kolmen ensimmäisen viikon aikana - WOW! Voinemme todeta, että aihe kiinnostaa ja markkinointiteknologian oppaalle oli tilausta. Enkä ihmettele, sillä onhan aihe mielenkiintoinen ja sen sisältämä viitekehys hämmentävä.

Scott Brinkerin mukaan markkinointiteknologian eli Martechin viitekehykseen kuuluu yli 7000 eri teknologiaa. Jos haluat ymmärtää tätä, niin helppoa se ei ole. Logot kun eivät sano juuri mitään ja materiaalia löytyy netistä enemmän kuin on aikaa kahlata läpi. Lisäksi nimi hämmentää. Puhutaan markkinointiteknologioista, vaikka todellisuudessa viitekehys pitää sisällään niin datan, myynnin kuin hallinnonkin teknologioita.

Kuvan lähde: Chiefmarket.com

IAB Finlandin Markkinointiteknologian työryhmämme päätti, että lähdemme avaamaan viitekehystä suomen kielellä. Tavoitteenamme oli antaa kaikille aiheesta kiinnostuneille yksinkertainen selitys mahdollisine esimerkkeineen siitä, mitä yksittäinen kategoria tarkoittaa ja pitää sisällään. Oppaan voit ladata tästä.

Tätä ennen teimme kuitenkin suomalaisille päättäjille kyselyn ja tiedustelimme, mitä teknologioita yritys on viimeisen vuoden aikana ottanut käyttöönsä. Tulos ei yllättänyt, vaan tuki vallitsevia keskustelunaiheita. Teknologioissa korostuivat muun muassa ohjelmalliseen ostamiseen ja hakusanoihin liittyvät teknologiat sekä chat, markkinoinnin automaatio ja CRM. Data- ja myyntiteknologiat näyttävät olevan monilla investointisuunnitelmissa tulevina vuosina.

Aihe kiinnostaa, raha liikkuu ja osaajia haetaan kuumeisesti. Voimme ylpeänä todeta, että me suomalaiset olemme maailman kärkipäätä myös markkinointiteknologioiden hyödyntämisessä. Esimerkiksi HubSpot Partner -päivillä on ihmetelty, miten ihmeessä näin pienestä maasta löytyy niin monia HubSpot-partnereita. Vielä vuosi sitten muistan keskustelleeni itävaltalaisen digitoimiston edustajan kanssa, joka toivoi, että maahan tulisi kilpailua, jotta hänen ei tarvitse yksin olla avaamassa markkinaa ja kertomassa muun muassa markkinoinnin automaation hyödyistä yrityksille.

Faktat, data, luvut - nämä sopivat suomalaiseen kulttuuriimme. Hyödynnetään näitä siis jatkossakin, ruokitaan itseämme teknologioilla ja mennään kulmahuoneisiin kertomaan dataan perustuvaa faktaa.

Lataa tästä: IAB:n Markkinointiteknologian opas

Kirjoittaja Eliisa Puikkonen toimii Business Leadinä Elisa Oyj:ssä ja miettii yritysasiakkaille digitaalisia ratkaisuja. Hän toimii myös IAB Finlandin Markkinointiteknologia työryhmän puheenjohtajana. Eliisa Elisalta voi todeta, että Nomes est omen. Hän aloitti työuransa telealalla, kävi välissä hakemassa oppia media-alalta ja yhdistelee nyt tätä kaikkea oppimaansa Elisalla digiratkaisuiden parissa.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit

IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.

lue lisää

15.01.2025

IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit

IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää

01.11.2024

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää