Icon
Mysteerin takana Uutiset & blogi

Mysteerin takana

10.02.2015 | Lotta Heikkeri

IAB Finland tiedotti perjantaina, että Suomen display-mainonnasta 6–7 % ostetaan ohjelmallisesti eli järjestelmien kautta. Kasvua oli tapahtunut yli 300 % edellisvuoteen verrattuna.

Aihe kiinnostaa Suomessa valtavasti, ja se saatiin tuta myös perjantaisessa seminaarissa, jossa Sanomatalon auditorio tuli viimeistä paikkaa myöten täyteen mainonnan ja markkinoinnin ammattilaisia kuulemaan ohjelmallisen ostamisen uusimmista trendeistä ja IAB:n työryhmän julkaisemasta Ohjelmallisen ostamisen oppaasta.

Aamupäivän aloitti IAB:n työryhmää vetänyt Jukka Sundquist, joka kertoi oppaan synnystä ja Suomen nykytilanteesta. Toimijoita ja tekniikkaa on paljon, mutta käytännössä ohjelmallinen ostaminen on vain uusi tapa ostaa ja myydä mainostilaa.

”Ohjelmallisesta ostamisesta on tehty teknologian kautta turhan mystistä ja vaikeaa”, Sundquist painotti.


Brändit mukaan ohjelmalliseen

Tekemiseen teknologian takana paneutuivat myös aamupäivän muut puhujat.

Adformin Chief Operating Officer Mats Persson kertoi vetävässä esityksessään brändimainonnan siirtymisestä ohjelmalliseen ostamiseen. Hän painotti oikeiden mainosympäristöjen löytämisen tärkeyttä sekä metriikan purkamista yritysten johdon ymmärrettäväksi. Onnistuneena esimerkkinä Persson esitteli muotitalo Burberryn, joka on tuonut ohjelmallisesti ostettua rich mediaa kivijalkakaupankäyntinsä tueksi.

”Ohjelmallinen ei ole taikapilleri kaikkeen”, Persson huomautti, mutta uskoi brändimainonnan panostusten siirtyvän entistä vahvemmin ohjelmallisen ostamisen piiriin.

Myös ComScoren Joris Goossens uskoi ohjelmallisen ostamisen painotuksen siirtyvän tulevaisuudessa entistä enemmän brändeihin. Goossens kohahdutti yleisöä esittämällä, että jopa 36 prosenttia mainosklikkauksista tulee ei-inhimillisistä lähteistä. Goossensin mukaan läpinäkyvyys ja varmennettavuus nousevat tulevaisuudessa entistä tärkeämmiksi teemoiksi.


Sisältö edellä

Seminaarin caset esittelivät erilaisia tapoja toteuttaa mainoskampanjoita ohjelmallisesti.

Mandatum Lifen Jyrki Vaittinen ja R3al Helsingin Christopher Fernandez esittelivät, kuinka ohjelmallisella ostamisella ja tehokkaalla uudelleenkohdentamisella saatiin tehostettua Mandatumin Life Journal -blogin kävijävirtaa ja tätä kautta myös myyntiliidejä. Sisältömarkkinointi ja ohjelmallinen ostaminen voivat toimia toisiaan tukien, joskin Fernandez huomautti, että suunnittelua, testausta ja liikkeellä reagointia tarvitaan runsaasti.

Display-mainonnan lisäksi myös video- ja rich media -mainostilaa ostetaan yhä enenevissä määrin ohjelmallisesti. Smartclipin Gustaf Möllefors esitteli Pumalle tehdyn TV-kampanjaa tukeneen casen. Kolmen viikon aikana ostettiin videomainospaikkoja ohjelmallisesti neljästä eri maasta, ja raportointi tuotiin yhteen käyttöliittymään.


Haasteita ja mahdollisuuksia

Aamupäivän päätteeksi pidettiin paneelikeskustelu, jonka osallistujat ruotivat Suomen ohjelmallisen ostamisen mahdollisuuksia ja haasteita. Kaikki panelistit uskoivat ohjelmallisen ostamisen vahvaan kasvuun, mutta suurimmiksi ongelmakohdiksi nähtiin datan omistajuus ja henkilöstön osaamisen pitäminen ajan tasalla.

Paneelin aikana Twitterissä päädyttiin ruotimaan ohjelmallisen ostamisen terminologiaa. Termien ja määritelmien vakiintumiseen menee aina aikaa, mutta jostain on sentään päästy jo yksimielisyyteen: IAB:n työryhmässä lähdettiinkin alkusyksystä liikkeelle perustavanlaatuisista asioista ja päätettiin käyttää nimitystä ohjelmallinen ostaminen. Muu termistö seurannee perästä.

Suuri kiitos työryhmälle, seminaarin esiintyjille ja aktiiviselle yleisölle! Seuraava IAB-seminaari järjestetään jo torstaina 5.3., ja silloin teemana on mobiilimainonta. Yli puolet seminaaripaikoista on jo viety, joten varmista paikkasi nyt!

Ohjelmallisen ostamisen opas
Seminaariaineistot
Markkinointi & Mainonta: Ohjelmallisesta ostamisesta tuli multimiljoonabisnes
Suomen Lehdistö: Ohjelmallinen ostaminen kasvaa hurjasti

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa

Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.

lue lisää

23.01.2025

Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa

Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.

lue lisää

20.01.2025

Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit

IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille.  Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.

lue lisää

15.01.2025

IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit

IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää