Icon
Neljännes mainoseuroista verkkoon 2015 Uutiset & blogi

Neljännes mainoseuroista verkkoon 2015

26.01.2016

Tiedote
26.1.2016

Neljännes mainoseuroista verkkoon 2015

Digimainontaan panostettiin Suomessa 286,1 miljoonaa euroa vuonna 2015. Vahvimpia kasvajia olivat mobiili- ja Facebook-mainonta.

Digimainonta on viime vuoden aikana vakiinnuttanut asemansa Suomessa toiseksi suurimpana mediamainonnan osa-alueena heti sanomalehtimainonnan jälkeen. Vuonna 2015 digimainontaan panostettiin 286,1 miljoonaa euroa, 6,8 % edellisvuotta enemmän. Kaikista mainospanostuksista digi muodostaa jo lähes neljänneksen, 24,8 %.

Digimainonnan kaikki osa-alueet kasvoivat hakemistomainontaa lukuun ottamatta. Vahvinta kasvua nähtiin Facebook-mainonnassa (26,2 %), instream-videomainonnassa (15,9 %) ja mobiilimainonnassa (35,5 %).


Suomi jäljessä muuta Eurooppaa

Vaikka digimainonnan osuus mainospanostuksista on kasvanut, ollaan Suomessa edelleen jäljessä monia muita markkinoita. Koko Euroopan mainospanostuksista digimediat veivät vuonna 2014 hieman yli 30 %.

Ruotsissa mainonnan kokonaispanostusten ennustetaan kasvavan edelleen digitaalisen mainonnan ajamina. Ruotsissa digimainonnan markkinaosuus oli 26 % vuonna 2014, ja vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä digi haukkasi ennätykselliset 37 % mainospanostuksista.

”Mainospanostukset seuraavat ihmisten mediankulutusta pienellä viiveellä. Uskomme, että panostukset suuntautuvat entistä vahvemmin sähköisiin kanaviin. Mielenkiintoinen seikka viime vuoden panostuksissa meillä oli myös se, että ulkomainonnassa digin osuus oli jo viidennes”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.


YouTube-mainonta vahvassa kasvussa

IAB Finland täydentää TNS Ad Intelligencen mainospanostuksia keräämällä tiedot hakumainonnan, sähköisten hakemistojen ja Facebook-mainonnan määrästä, jotka muodostavat merkittävän osan digimainonnan panostuksista.

IAB Finland on myös kerännyt vuodesta 2015 alkaen YouTuben mainospanostuksia maan mediatoimistoilta. Vuonna 2015 suomalaisten panostukset YouTube-mainontaan kasvoivat 144 % ja olivat kokonaisuudessaan 6,6 miljoonaa euroa. Tämä määrä ei ole vielä mukana digimainonnan kokonaispanostuksissa.

”Digimainonnan panostusten hajotessa yhä useampaan kanavaan on tärkeää saada ajantasaista tietoa mainoseurojen jakautumisesta”, Takala painottaa.

Lataa graafit täältä!

Digimainonta 2015 M€ Muutos-%
Hakumainonta ja hakemistot  98,6 5,6 %
Display yhteensä 153,6 8,9 %
     Display  87,8 2,2 %
     Instream-video  15,3 15,9 %
     Mobiili  18,7 35,5 %
     Facebook  31,8 26,2 %
Luokitellut  33,9 1,5 %
Digimainonta yhteensä  286,1 6,8 %

 Lähteet: TNS Ad Intelligence -kuukausiseuranta ja IAB Finlandin kvartaaliseuranta (hakumainonta, hakemistot, Facebook).



Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

IAB Finland kerää hakumainonnan sekä Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, ZMG Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Opasmedia, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät lisäksi estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

IAB Finland ry on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kasvua ja kehitystä edistävä järjestö, joka muodostuu noin sadasta jäsenyrityksestä. Jäsenet ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja.

BLOGI
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää

01.11.2024

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää