Icon
Oh­jel­mal­li­nen Ga­ming 2024 Uu­ti­set & blo­gi

Ohjelmallinen Gaming 2024

07.03.2024 | iab

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

Gaming mainonnan kehitys

Mukana pelimainonnassa on niin mobiilipelejä kuin desktop- ja laptop- laitteilla pelattavia videopelejä. Peliympäristöissä on mukana kaikille suunnattuja pelivaihtoehtoja, kuten ristikko- ja pulmapelejä, seikkailu- ja tasopelejä, että hardcore pelaajien suosimia toimintapelejä.

Erityisesti videomainonnan puolella tietoisuus pelimainonnan mahdollisuuksista on lisääntynyt huomattavasti. Yhä useammat mainostajat ovat kiinnostuneita testaamaan näitä uusia mainosympäristöjä. Lisäksi mobiilipelien määrä on vuosien saatossa kasvanut räjähdysmäisesti ja se onkin nykyisellään mainosrahassa mitattuna suurin pelimainonnan ympäristö. Monella älypuhelin onkin aina mukana, ja tämä arkinen tapa on tuonut mobiilipelit vahvasti mukaan monen arkeen.

Objektiivisesti tarkasteltuna mainosinventaarin laatuun ja formaattien standardoimiseen on panostettu entistä enemmän. Erityisesti Suomen markkinalla toimivien pelinkehittäjien mainosinventaarin laaduntarkkaillussa hyödynnetään myös kolmannen osapuolen globaaleja toimijoita kuten MOAT, IAS ja DoubleVerify.

Bränditurvallisuus

Pelimainonnassa bränditurvallisuus on yksi tärkeimmistä tekijöistä. Mobiilipeleissä suljettu mainosympäristö luo jo automaattisesti bränditurvallisen tilan mainostajille, jolloin ei ole vaarana näkyä esimerkiksi epäsopivan uutisoinnin yhteydessä. Lisäksi bränditurvallisuus varmistetaan kolmannen osapuolen mainonnan laadunmittauksella. Bränditurvallisuutta luo myös mainoskatkon eksklusiivisuus. Esimerksi Rewarded instream mainonnassa mainoskatkolla on vain yksi spotti ja mainostaja per mainoskatko.

Mainonnan mittarit

Gaming mainonnan mittarit ja tavoitteet riippuvat paljon käytetystä formaatista, eli onko kyseessä video vai display kampanja. Gaming mainonnassa voidaan yhtälailla ajaa sekä taktista materiaalia että toteuttaa brändimainontaa. Relevanteimmat mittarit varsinkin videomainonnan puolella ovat loppuunkatseluprosentti (VTR/VCR %) sekä yhden loppuunkatselun hinta (CPCV). Pelimainonta on myös suhteellisen edullista verraten muihin mainospaikkoihin, etenkin videomainonnan puolella, joten kustannustehokas tavoittavuus on ehdottomasti yksi tämän ympäristön vahvuuksista.

Miksi gaming inventaaria on hyvä ostaa ohjelmallisesti?

Helppo, laadukas ja tehokas vaihtoehto kampanjoihin, kun halutaan tavoittaa käyttäjä hetkessä, jolloin ollaan vastaanottavaisia mainonnalle. Gaming mainonnassa on laaja demografinen sekä maantieteellinen jakauma suomalaisissa käyttäjissä sekä markkinan käyttäjäystävällisin mainosmuoto videomainonnan puolella (rewarded instream). Näiden lisäksi KPI-luvut, kuten loppuunkatselu ja loppuunkatselun hinta, ovat usein instream ympäristöjen parhaimmistoa. Gaming on erinomainen lisä videokampanjoinnin kokonaisuuteen, sillä Suomessa laajan tavoittavuuden laadukasta videomainonnan inventaaria ei ole ylen määrin tarjolla. Tästä syystä mobiilipelimainonta on oiva lisä muuhun videomainontaan, kuten mainontaan perinteisissä videoverkostoissa kuten Ruutu ja MTV Katsomo.

Mainospaikat

Peliympäristössä on mahdollista tehdä video-, display- ja audiomainontaa, joten kampanjoissa voidaan hyödyntää monenlaisia materiaaleja ja kampanjatavoitteita. Suomen markkinalla eniten hyödynnetty formaatti videomainonnan osalta on rewarded instream, jota voi ostaa PMP-diilien kautta ohjelmallisesti. Rewarded instream mainosformaatissa voi mainosvideon katsomalla jatkaa peliä. Esimerkisi Candy Crush pelissä, kun pelaajalta loppuvat siirrot -> voi tällöin mainoksen katsomalla saada yhden lisäsiirron. Ideana on se, että käyttäjä tekee itse valinnan haluaako katsoa mainoksen, jolloin mainosta ei niin sanotusti pakoteta käyttäjän ruudulle. Tämä on oleellinen tekijä vaikuttamaan siihen, että pelaaja katsoo mainoksen kokonaisuudessaan.

Suosituksia gaming mainontaan

Pelimainontaan pätevät lähtökohtaisesti täysin samat lainalaisuudet kuin muihinkin instream ympäristöihin. Mobiilipelaaminen on yksi viihtymisen muoto muiden joukossa. Ihmiset pelaavat viihtyäkseen ja rentoutuakseen, jolloin myös mainontaa kohtaan ollaan vastaanottavaisempia. Pelejä mainosympäristönä ei kannata rajata liian kapeakatseisesti vain pelaamiseen liittyvään viitekehykseen, jossa vain pelialan toimijat tai sidosryhmät ovat relevantteja. Samaan tapaan kun 30-vuotias nainen tavoitetaan uutismedioissa, voidaan sama henkilö tavoittaa myös mobiilipelien yhteydessä samalla aineistolla. Suositus olisi siis ehdottomasti lisätä pelimainonta rohkeasti osaksi media mixia ja lähteä pilotoimaan enemmän.

Peliympäristöjen vahvuutena on ehdottomasti laajentaa kampanjan tavoittavuutta yli perinteisten mediaympäristöjen. Pelimainonnalla voidaan rakentaa tehokkaasti kohtaamispisteitä niihin hetkiin, joissa esimerkiksi BVOD-palvelut eivät ole yhtä relevantteja. Lisäksi erityisesti videoformaateilla saadaan kampanjan piiriin erittäin paljon kustannustehokkaita loppuunkatseluita bränditurvallisessa ympäristössä.

Näkymät seuraaville vuosille

Pelimainonta on yksi trendaavimmista mainosympäristöistä maailmassa, joten tulevaisuuden näkymät ovat valoisat. Pelinkehittämisestä on tullut yksi harrastus muiden joukossa, joten globaalisti tarkasteltuna mistään hetken trendistä ei ole kyse. Suomen markkinalla kiinnostus on lisääntynyt huomattavasti viime vuosina ja inventaarin potentiaalia aletaan ymmärtää myös laajemmin. Toki vie aikaa ennen kuin uusi ympäristö on niin sanotusti valtavirtaa ja siksi rohkaisemme kaikkia suunnittelijoita ottamaan pelimainonnan puheeksi niin omissa tiimeissä kuin omien asiakkaiden kanssa, sekä sparrailemaan rohkeasti uusien mahdollisuuksien tiimoilta. Pelimainonta on todella täynnä mahdollisuuksia!

Näillä saatesanoilla toivomme kaikille oikein mukavaa kevättä! 😊

Nina Nordman, Kinesso (IPG Mediabrands)
Aleksi Ylitalo, RTL AdAlliance

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit

IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille.  Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.

lue lisää

20.01.2025

Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit

IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille.  Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.

lue lisää

15.01.2025

IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit

IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää

Tarvitsemme suostumuksesi tarjotaksemme personoitua palvelua

IAB Finland ja sen kolmannen osapuolen toimittajat keräävät henkilötietoja (esim. IP-osoite tai laitetunniste) käyttäen evästeitä ja muita teknisiä keinoja tietojen tallentamiseen ja lukemiseen laitteellasi tarjotakseen sinulle tarkoituksenmukaisia mainoksia ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen

IAB Finland ja sen kumppanit tarvitsevat suostumuksesi seuraaviin:

Tarkoitukset

Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

Mainonta ja sisältö voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa tai sisältöä varten. Mainosten ja sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella.

Tiedot toiminnastasi tässä palvelussa, kuten vuorovaikutuksestasi mainosten tai sisällön kanssa, voivat olla erittäin hyödyllisiä tuotteiden ja palveluiden parantamiseksi ja uusien tuotteiden ja palveluiden rakentamiseksi käyttäjien vuorovaikutuksen, yleisön tyypin jne. perusteella. Tämä erityinen tarkoitus ei sisällä käyttäjäprofiilien ja tunnisteiden kehittämistä tai parantamista.

Erityisominaisuudet

Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla 'Asetukset' linkkiä.

Tietosuoja