Icon
Tervetuloa YouTubeen aikuinen! Uutiset & blogi

Tervetuloa YouTubeen aikuinen!

14.02.2017 | IABvieras

“Moi, mä oon Tapsa. Tapsa testaa -videoilla mä testaan tekniikkaa ja palveluita suomifokuksella”, näin aloittaa yksi aikuistubettaja omalla videollaan.

Aikuistubettaja on aikuinen, joka haluaa kohdentaa omia YouTube-videoitaan vanhemmalle väelle. Kuvaustyyli on kuitenkin sama kuin nuorilla. Kamera käteen tai kolmijalan päälle, iloinen fiilis ja rennosti jutustellen katsojalle. Ero isoihin nuorisoidoleihin on se, että aikuistubettajan tuottama sisältö on suunnattu aikuisille. Perhe- ja työelämä tai harrastukset voivat olla vahvasti mukana.

Itse aloitin videoiden tekemisen vuonna 2015 ja kokeilin eri aiheita. Videoita ei tullut julkaistua omasta mielestäni kovin useasti, koska en keksinyt mistä tehdä kiinnostavaa sisältöä. Halusin niitä kuitenkin tehdä ja samalla oppia enemmän YouTubesta, liittyyhän työnikin siihen.

Kyse ei ole vastakkainasettelusta nuorten kanssa, sillä alalle ei haluta eri lokeroita, vaan yhteistä hyvää ja kaikille sopivaa sisältöä.

Alle 18-vuotiaista 70 % katsoo YouTubea päivittäin, yli 30-vuotiaista 28 %. (lähde: Töttöröö & Annalectin tutkimus). Nuoret ovat kasvaneet videomaailmaan, mutta vanhemmat opettelevat vielä sen käyttöä. Aikuiset ovat kokeneet etteivät he löydä sopivaa sisältöä tai uskalla julkaista sitä itse. Tähän kompastuin aikoinaan itsekin, sillä rima on korkealla ja itsestä pitää antaa ulospäin asiallinen ja fiksu kuva - mitä tahansa ei voi julkaista. Julkisesti jaetulla videolla pitää olla oma itsensä, ei voi esittää muuta kuin mitä on. Videon julkaisuun tarvitaan rohkeutta ja nuorille tämä tuntuu olevan luontevampaa.

Kun julkaisin ensimmäisen oman YouTube-videoni, sen jälkeen toinen, kolmas ja neljäs video ei tuntunutkaan enää niin vaikealta.

Videoita kulutetaan koko ajan enemmän. Sosiaalisen median alustat ovat tuoneet kuluttajalle helpoksi julkaista videoita ja livelähetyksiä arkipäivän tilanteista. Liikkuva kuva on tätä päivää. YouTube-videoita voi julkaista päiväkirjamaisesti omasta elämästään, bisnesmielessä tai vaikka yrityksen omana työntekijälähettiläänä. YouTubesta löytyy sisältöä jokaiselle sukupuolesta ja iästä riippumatta. Täytyy myös muistaa, että YouTube on toiseksi suurin hakukone, josta kuluttajat hakevat tietoa tuotteista ja palveluista ennen ostopäätöstään. Tuotearvostelut, matkavinkit, kokkausvideot tai vaikka miten korjata auto - kaikki klikin päässä.

Painiskelen itse edelleen sen oman sisältöni kanssa. Matkavideoita on kiva tehdä, se on kuin moderni valokuva-albumi. En enää nostalgisesti katso matkalta otettuja valokuvia, vaan liikkuvaa kuvaa, jossa rantaa viiltävän tuulen tunnen vieläkin ihollani. Mutta mitä muuta omalle kanavalle pitäisi laittaa? Vlogeja? Kokkausta? Tämä on itselleni vielä mysteeri, mutta pyrin tekemään pääasiallisesti sitä, mikä itseä miellyttää ja mitä on oikeasti kiva tehdä.

Aikuistubettajat termillä halutaan saada tubettamista tunnetuksi vanhemmalle kohderyhmälle.

Aikuistubettajia on kaivattu alalle jo pitkään. Kun katsomme tilannetta Pohjoismaissa tai maailmanlaajuisesti huomaamme, että aikuiset tubettajat eivät ole muualla mikään ihmeellisyys. Ne ovat olleet tässä samassa tilanteessa kuin mekin. Sisällöt ovat monipuolistuneet, jolloin videoita on tarjolla kaikenlaisille kohderyhmille. Aikuistubettajan määritelmä ei perustu välttämättä ikään. Kyse on sisällöstä.

Aika menee niin nopeasti, että toisaalta nuoret tubettajat ovat pian aikuistubettajia. Tekijät ja katsojat vanhentuvat. On mielenkiintoista seurata, miten koko ala kehittyy ja sisällöt monipuolistuvat.

Tässä sinulle 3 vinkkiä, mikäli haluat itse aloittaa tubettamisen.

1.  Uskalla julkaista ensimmäinen video. Sen ei tarvitse olla täydellinen, koska kehityt ja opit koko ajan lisää. Hyväksy tosiasia, että vuoden päästä kenties katsot omaa videotasi häpeillen ja se on ihan ok.
2.   Ole osa yhteisöä. Tilaa muiden tubettajien kanavia ja vietä YouTuben parissa aikaa päivittäin - ota itsellesi joka ilta puoli tuntia omaa tubeaikaa.
3.   Säännöllinen videoiden julkaisu kasvattaa kanavaasi varmasti. Muista jakaa videota ja kertoa siitä eteenpäin.

Mikäli tubettamisen maailma on vielä vieras käsite, niin pääset alkuun lukemalla IAB Finlandin tubeoppaan, joka julkaistiin tammikuussa 2017 ja aiheesta pidettiin #tubesemma torstaina 9.2. Mikäli haluat löytää aikuistubettajia, niin pääset alkuun googlettamalla “aikuistubettaja” tai somessa #aikuistubettajat.

Tubeterveisin,
Aikuistubettaja Satu



Satu Apukka on toiminut Pohjoismaisessa YouTube-verkostossa myyntijohtajana sekä IAB Finlandin tubettajat -työryhmän puheenjohtajana. Hän tekee itsekin YouTube-videoita omalle Satua Pukkaa -kanavalleen. Hän haluaa sparrata ja kannustaa myös aikuisia videoiden tekemiseen, koska sille on kysyntää ja se on kaiken lisäksi kiva harrastus.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää

27.02.2025

Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää