Icon
Tunnelmia IAB:n syyskokouksesta Uutiset & blogi

Tunnelmia IAB:n syyskokouksesta

16.12.2016 | Birgitta Takala

IAB:n historian ensimmäinen syyskokous pidettiin 23.11.2016 Kukontorin Meeting Parkissa. Hallituksen valmistelemat investointiehdotukset IAB:n toiminnan kehittämiseksi saivat innostuneen vastaanoton. Niinpä vuonna 2017 saamme nauttia 20-vuotisjuhlinnan lisäksi IAB:n brändikiteytyksen tuloksista, entistä terävämmästä viestinnästä sekä työryhmätoiminnan aivan uusiin sfääreihin nostavasta yhteisestä sosiaalisesta työskentelyalustasta, IAB Kosmoksesta. Näistä kuulemme lisää heti alkuvuonna. Ehdotus jäsenmaksujen eräpäivän siirtämisestä tammikuun lopulle sai myös hyväksynnän.

Syyskokous muistutti, että IAB:n tulee jatkossa ottaa laajempi rooli alan vaikuttajana ja kirkastaa rooliaan myös päättäjien silmissä. 20-vuotisen taipaleensa aikana IAB on kasvanut pikkuruisesta digiherännäisten puuhastelusta merkittäväksi alan kehitykseen vaikuttavaksi toimijaksi. Aloittaessani 10 vuotta sitten, syksyllä 2006, IAB:n toiminnanjohtajana digimedian osuus oli muutamia prosentteja mediamainonnasta ja nyt digimedia on suurin yksittäinen mediaryhmä 29 %:n osuudella kattaen kolmanneksen mediakakusta.

Syyskokouksen päätti Aller Median toimitusjohtajan Pauli Aalto-Setälän alustuksen innoittama paneelikeskustelu datan merkityksestä digimarkkinoinnin tulevaisuudessa. Paulin mukaan datan merkitys on ymmärretty vihdoin kuuluvaksi liiketoiminnan keskiöön ja päätökset eivät enää perustu intuitioon. Tehokkaalla datan hyödyntämisellä suunnittelujänne voidaan lyhentää. 12 kk:n suunnitelmat riittävät, sillä pitkän tähtäimen strategiat eivät enää toimi nopeasti muuttuvassa ympäristössä. Markkinointia ei tarvitse tehdä enää keskiarvoihmiselle, vaan voidaan suunnata viestit aidosti yksilölle.

Pauli kehotti tulevaisuudessa kiinnittämään huomiota mm. näihin ilmiöihin:

  • Yritykset uskaltavat antaa dataa käyttöön ja palvelemaan liiketoimintaa
  • Datayhteistyötä voidaan tehdä julkaisijoiden kesken, yksin ei enää pärjää!
  • Yksityisyyden suoja ja tietoturva kiristyvät, asiantuntija-apuun kannattaa panostaa
  • Uutismedia tulee heräämään uudelleen henkiin, uskottavuus on karissut Brexitin ja Trumpin myötä
  • Suomalainen media ei saa kadota
  • Data vai tunnemarkkinointi? Tieto tunteesta korostuu

Vilkasta keskustelua paneelissa kävivät Klikkicomin Jukka Sundquist, DNA:n Kati Sulin, Alma Median Merja Pyhälä, Caratin Lasse Iskanius ja Googlen Mikko Viitanen. Keskustelusta jäi mieleen ainakin seuraavat kommentit:

  • Data on polttoaine, joka siivittää asiakkaan liiketoimintaa. Se mahdollistaa liiketoiminnan tehostamista ja uutta bisnestä.
  • Tietoa on aina käytetty päätöksenteon tueksi, mutta nyt kun sitä on tarjolla näin paljon, tarvitaan oikeat asiantuntijat analysoimaan sitä.
  • Tulevaisuudessa perus mediatoimistotyö ohjelmallisoituu ja toimisto suunnittelee strategisempia asioita. Luova suunnittelu ei katoa!
  • Suurin pullonkaula on poisoppiminen vanhasta.
  • Tietosuoja-asetus on vaikea tulkittava. Mitä se tarkoittaa käytännössä? Koko Eurooppa on nyt odottavalla kannalla ja evästedirektiivi selviää tammikuussa.

IAB Finlandin kevätkokous pidetään 16.3. klo 14.00-16.00. Asialistalla on ainakin suuri jäsenmaksu-uudistus.

Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää

27.02.2025

Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää