Icon
Uusi podcastien kaupalliset mahdollisuudet -opas on julki! Uutiset & blogi

Uusi podcastien kaupalliset mahdollisuudet -opas on julki!

28.10.2021 | Digitaalisen audion työryhmä

IAB:n digiaudiotyöryhmän vuonna 2020 julkaisema Podcast-mainonta - Ostajan opas on saanut lisäosan, jossa podcastien kaupallisiin mahdollisuuksiin pureudutaan perusteellisemmin. Näiden julkaisujen avulla saat kattavan kuvan siitä, miten podcastien yhteyteen saa oman viestinsä kuuluviin.

Miten markkinoija voi hyödyntää podcasteja?

Podcastit ovat yleistyneet kovaa vauhtia ja jo noin puolet suomalaisista kuuntelee podcasteja säännöllisesti. Mutta miten markkinoija voi niitä hyödyntää?

Podcasteja voi hyödyntää kaupallisesti kolmella tavalla:

1. Voit tehdä oman podcastin alusta saakka
2. Voit ostaa sisältömarkkinointia olemassa olevaan podcastiin
3. Voit ostaa spottimainontaa podcastien yhteyteen

Brändin oma podcast

Brändin oma podcast on organisaatiollesi tehty oma podcast. Tyypillisesti oma podcast koostuu 6-8 jakson tuotantokausista ja jos podcast menestyy, tuotantoa jatketaan uusilla kausilla.

Brändin oman podcastin etuja ovat:
- Brändi päättää sisällön ja sen, miten brändistä puhutaan
- Omassa podcastissa yleisö voi yhdistää brändin toivottuihin mielikuviin, esim. asiantuntijaksi tai vastuulliseksi toimijaksi
- Oma podcast mahdollistaa laadukkaan ja pitkäkestoisen läsnäolon kohderyhmän seurassa: tyypillisesti kuuntelija viettää jakson, eli siis brändin parissa, 20-25 minuuttia

Oman podcastin vetovoimaa voi lisätä mielenkiintoisilla vierailla sekä valitsemalla juontajaksi esim. brändin oman aihepiirin vaikuttaja tai asiantuntija. Kannattaa kuitenkin muistaa, että oma podcast ei ole mainos: sen pitää kertoa kuulijalle mielenkiintoinen tarina, jonka lomassa brändisi avainviestit tulevat esille.

Omaa podcastia tuotettaessa kannattaa huomioida:
- Oma podcast vaatii paitsi budjettia, myös aikaa.
- Oman podcastin markkinointi kannattaa suunnitella huolella, jotta se löytää yleisönsä.

Sisältötöyhteistyö olemassa olevan podcastin kanssa

Omaa podcastia kevyempi ja helpompi vaihtoehto on tehdä sisältöyhteistyötä olemassa olevan podcastin kanssa. Sisältöyhteistyö ideoidaan yhdessä podcast-hostin (juontaja) kanssa ja se voi ilmentyä koko jakson ajan – voit esimerkiksi olla vieraana jaksossa – tai jakson alussa tai puolivälissä kumppanille omistetussa insertissä.

Yhteistyöllä olemassa olevan podcastin kanssa on monia hyötyjä:
- Podcastilla on jo oma, sitoutunut ja usein suuri yleisö, eikä sitä tarvitse rakentaa tyhjästä, kuten oman podcastin yleisöä
- Podcastin host on yleisönsä silmissä uskottava vaikuttaja, jonka sanaan ja suosituksiin luotetaan
- Podcast-yhteistyö on omaan podcastiin verrattuna halvempaa ja vaatii huomattavasti vähemmän aikaa

Kannattaa kuitenkin huomioida, että kaikki aiheet eivät sovi kaikkiin podcasteihin ja että briiffaukseen on kiinnitettävä erityistä huomiota, koska korjauksia valmiiseen audioon on työläämpää tehdä kuin esimerkiksi Instagramiin.

Mainostaminen podcastissa

Mainostaja voi esiintyä podcasteissa myös mainosspoteilla, jotka sijoitetaan tavallisesti julkaisijan alustalle joko useamman podcastin yhteyteen tai yhteen, valittuun podcastiin.

Spottimainonta on kustannustehokas tapa tavoittaa isoja yleisöjä ja mainoskampanjan voi esimerkiksi yhdistää useampaan saman teeman tai samaa kohdeyleisöä tavoittavaan podcastiin. Yhtä lailla spottikampanjan yhdistäminen mediatalon muihin tuotteisiin onnistuu tehokkaasti.

Spottimainonnan ja sisältöyhteistyön väliltä valitessa tulee huomioida, että perinteisellä spottimainonnalla ei pääse aivan samalla tavalla podcastin sisältöön kiinni kuin sisältömarkkinoinnilla. Perinteinen spottimainonta vaatii myös melko suuren kontaktimäärän ollakseen kannattavaa.

Podcastit tarjoavat mainostajalle siis monenlaisia mahdollisuuksia, joita voidaan myös yhdistellä ja räätälöidä tarpeiden mukaan. Mainonnan yksityiskohdista kannattaa kysyä tämän julkaisun tekijöiltä, jotka tarjoavat kattavasti erilaisia vaihtoehtoja ja ratkaisuja mainontaan podcastien yhteydessä.

Lue podcastien kaupallisista mahdollisuuksista lisää uudesta oppaasta täältä!

Alkuperäisen Podcast -mainonnan ostajan oppaan löydät täältä!

Tämän blogipostauksen ja oppaan ovat koostaneet IAB:n Digitaalisen audion työryhmä

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa

Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.

lue lisää

23.01.2025

Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa

Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.

lue lisää

20.01.2025

Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit

IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille.  Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.

lue lisää

15.01.2025

IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit

IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää