Icon
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023 Uutiset ja tiedotteet

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

18.06.2024 | iab

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

Koko AdEx 2023 -raportti löytyy IAB Europen -sivustolta. Tässä kootusti kymmenen löydöstä:

  1. 63 % Euroopan alueen mediamainonnasta oli digitaalista.
  2. Euroopan digitaalinen mainosmarkkina kasvoi 11,1 % vuonna 2023. Markkinakasvu oli nopeinta,  lähes 20%, vuoden viimeisillä kvartaaleilla.
  3. Digimainonnan määrän inflaatiokorjattu kasvu 2023 oli 3,8 %.
  4. Euroopan digimarkkinaan syntyi vuonna 2023 uutta rahaa 9,7 miljardia euroa, joka on AdEx-historian toiseksi suurin määrä. Vain koronavuoden jälkeen vuonna 2021 euromääräinen markkinakasvu oli suurempaa.
  5. Kaikki digimainonnan suurimmat momentit kasvoivat vuonna 2023. Sosiaalisen median mainonta kasvoi +18,2 %, display-mainonta (sisältää videomainonnan) +12,7 %, hakumainonta +10,1 % ja luokiteltu mainonta +6 %.
  6. Display-mainonnasta (ei sisällä sosiaalisen median mainontaa tai hakusanamainontaa) 51,9 % ostettiin ohjelmallisesti.
  7. Yhä suurempi osa digitaalisesta mainonnasta on videomuotoista. 
  8. Digiaudiomarkkinan kasvun veturina toimivat podcastit +32,5 % kasvulla.
  9. Ison TV-ruudun digitaalisesta videomainonnasta (CTV) saatiin ensimmäisen kerran kasvuestimaatteja. Vaikka otos ei kata vielä koko Eurooppaa, kasvuprosentti 23,5 % on merkittävä.
  10. Digitaalinen mediamainonta 2023 Suomessa kehittyi selvästi Euroopan keskiarvoa hitaammin. Kaikkein AdEx-maiden joukossa Suomen kasvuprosentti 0,5 % oli Euroopan heikoin.

 

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää

27.08.2024

REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!