Icon
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022 Uutiset ja tiedotteet

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

06.03.2023 | IAB Finland

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä julkaisi viime vuonna ensimmäisen kerran arvion DOOH-mainonnan määrästä. Arvio toteutettiin nyt toisen kerran tutkimusmetodin ollessa sama kuin vuonna 2022. Markkina-arvio rakennettiin mediatoimistoille suunnatun kyselyn sekä DOOH-työryhmän markkinamallinuksen avulla. Lukua tarkasteltaessa on huomattava, että se ei ole verrannollinen Kantarin raportoimaan ulkomainonnan kokonaismäärään (vuonna 2022 yhteenä 77,8 miljoonaa euroa), sillä kaikki ulkomainosyhtiöt eivät toimita myyntilukuja Kantarille.

“Ulkomainonta digitalisoituu ja on itseasiassa jo nyt paljon digitaalisempaa kuin moni olettaa, erityisesti meillä Suomessa. IAB:n DOOH-työryhmän puitteissa pyrimme lisäämään markkinaymmärrystä ja loppuviimein helpottamaan digitaalisen ulkomainonnan ostamista. Yhä kattavampi tieto markkinan rakenteesta ja sen kehityksestä on oleellinen osa tätä kehitystä. On hienoa, että pystymme seuraamaan digitaalisen ulkomainonnan kasvua myös mainospanostusten määrän kertovan muutosmittarin muodossa. Lähes 30% kasvuloikka edelliseen vuoteen verrattuna on erinomainen tulos. Erityisiä ennustajan lahjoja ei tarvita, että digitaalisen ulkomainonnan mainoslaiteverkostojen yhä kasvaessa ja suunnittelu- sekä ostotapojen monipuolistuessa, DOOH tulee yhä jatkamaan kasvuaan myös tulevina vuosina. Kommentoi IAB Finlandin DOOH-työryhmä puheenjohtaja Jesse Jussila.


Mainonnan määrän projektin lisäksi Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on mm. julkaissut DOOH-mainonnan ostajan oppaan ja vuonna 2021 työryhmä toteutti Digitaalisen ulkomainonnan tila 2021 -tutkimuksen. Molemmat dokumentit löytyvät iab.fi -sivuston oppaat-osiosta.

Lisätiedot:
Pasi Raassina
IAB FInland, Toiminnanjohtaja
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726

Jesse Jussila
Clear Channel, Head of Product & IAB Finlandin DOOH-työryhmä PJ
jesse.jussila@clearchannel.fi
040 553 0700

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!