Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli 5,6 miljoonaa euroa.
Vuoden 2022 luvut perustuvat laajaan dataan, joka kerättiin eri julkaisijoilta, mediatoimistoilta ja tuotantoyhtiöiltä elo-syyskuussa 2023. Estimaatti kattaa digitaaliset audiomainokset, sponsoroinnin, sisältöyhteistyön sekä audiosisällön tuotantokustannukset mainosrahoitteisille digitaalisen audion alustoille. Yli puolet markkinasta koostuu tuotantokuluista ja näin ollen mainonnan osuus on noin 35-45% kokonaisuudesta.
Tämä merkitsee sitä, että digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisemmäksi osaksi mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän tähän sektoriin tulevina vuosina.
On jännittävää seurata, kuinka digitaalinen audiomainonta mukautuu ja kasvaa seuraavina vuosina, sekä mitä innovaatioita ja mahdollisuuksia se tuo mukanaan sekä mainostajille että kuluttajille.
”Tämä luku kerättiin yhteistyössä markkinan suurimpien toimijoiden kanssa, iso kiitos kaikille estimaatin muodostamiseen osallistuneille! Tämä on nyt toinen vuosi, kun markkinaestimaatti on selvitetty ja tavoitteenamme on kasvun seuraaminen pitkäjänteisen tekemisen kautta. Tänä vuonna näemme siis ensimmäistä kertaa markkinan vuosittaisen kasvuprosentin, joka on huikea 27%! Kokonaisuutena kotimainen digitaalisen audion markkina on moneen muuhun medialajiin verrattuna toki yhä pieni, mutta näistä luvuista nähdään, että kasvuvauhti on linjassa kansainvälisen markkinan kasvun kanssa.”, kommentoi IAB:n Digitaalisen audiomainonnan työryhmän puheenjohtaja Elsa Kalervo (Bauer Media)
Lisätiedot:
Pasi Raassina
Toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi
Elsa Kalervo
Digital Audio Manager / Bauer Media Oy
IAB Finlandin Digitaalinen Audio -työryhmän puheenjohtaja
044 744 2050 / elsa.kalervo@bauermedia.fi
IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin tulevaisuutta kehittävä yhteisö, joka tarjoaa koulutusta, kohtaamisia sekä puolueetonta asiantuntijatietoa. IAB Finland on osa kansainvälistä 27 Euroopan maan muodostamaan IAB Europe -yhteisöä.
www.iab.fi
www.iabeurope.eu
06.02.2024
Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä
IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.
lue lisää26.01.2024
Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi
Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.
lue lisää22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää