IAB Europe julkaisi GDPR:n läpinäkyvyys- ja suostumuskehyksen kommentoitavaksi
IAB Europe on julkaissut GDPR:n läpinäkyvyys- ja suostumuskehykseen liittyvät tekniset erittelyt kommentoitavaksi. Toimialan yhteisen puiteohjelman tavoitteena on auttaa julkaisijoita, teknologian toimittajia, mainostajia ja koko toimitusketjua täyttämään läpinäkyvyyden vaatimukset GDPR:n mukaisesti kattaen myös käyttäjien suostumusmekanismin. Suostumuskehys perustuu ei-kaupalliseen avoimen lähdekoodin suostumusstandardiin, joka toimii reaaliaikaisesti. Lopullinen versio on tarkoitus julkaista huhtikuun puolivälissä. Kiinnostuneilla on kommentoinnin lisäksi mahdollisuus antaa lisää palautetta ja esittää kysymyksiä osallistumalla Q&A-webinaareihin maalis-huhtikuussa.
IAB:n keskustelutilaisuus kiinnosti
Viime viikolla IAB Finlandin järjestämä keskustelutilaisuus keräsi 25 kiinnostunutta digimainonnan asiantuntijaa kuulemaan IAB Europen edustajan esitystä GDPR-standardista ja sen käyttöönotosta. Matthias Matthiesen, Senior Manager & Privacy & Public Policy, vastaa IAB Europessa tietosuoja- ja yksityisyydensuoja-asioista. EU:n yleinen tietosuoja-asetus GDPR tulee voimaan 25.5.2018. Asetuksessa säädetään uusista ehdoista, jotka koskevat käyttäjien oikeutta saada tietoa henkilötietojensa käytöstä ja mihin tarkoituksiin näitä tietoja käytetään. Ehdot, jotka liittyvät julkaisijan oikeuteen käyttää henkilötietoa suostumuksen perusteella, tulevat myös muuttumaan.
Mistä on kysymys?
Jotta eurooppalaiset julkaisijat ja yhteistyökumppanit voisivat toimia näiden uusien säännösten puitteissa, on IAB Europe yhdessä eurooppalaisten IAB-maiden kanssa kehittynyt alan laajan avoimeen lähdekoodiin perustuvan suostumusstandardin, jonka avulla julkaisijat voivat antaa reaaliaikaisesti tarkkoja tietoja käyttäjille, hankkia käyttäjän suostumuksen kumppaniensa tietojenkäsittelyyn ja välittää tiedot suostumuksesta koko toimitusketjussa. Ratkaisu antaa kustantajille määräysvallan valita, mitkä kolmannet osapuolet voivat toimia heidän sivustollaan ja sovelluksissaan ja määrittää, mihin tarkoituksiin kolmannet osapuolet voivat käsitellä henkilötietoja. Se jättää käyttöliittymän muokkaamisen julkaisijoille ja tarjoaa hajautetun, kevyen ja kustannustehokkaan ratkaisun uudessa GDPR:n vaatimukset täyttävässä ympäristössä. Ratkaisu minimoi internetin häiriöt ja hyödyttää kuluttajia, julkaisijoita ja yrityksiä.
Lyhyesti sanottuna mukana olevat julkaisijat saisivat valita, minkä mainosteknologian myyjien kanssa he haluavat jatkaa työskentelyä mm. ohjelmalliseen ostamiseen liittyen. Toimijat on koottu keskitetyksi listaksi, jolle päästäkseen maailmanlaajuiset toimittajat ovat hakeneet ja maksaneet nimellisen maksun. Kun julkaisijat ovat valinneet myyjät luettelosta, heidän on saatava kuluttajan suostumus kyseisten valmistajien puolesta.
On huomioitava, että 25.5.2018 jälkeen Euroopan maiden omat tietosuojalainsäädännöt tulee olla GDPR:n säännösten mukaiset. Tämä koskee myös Suomea.
Kuluttajien suostumus siihen, että heidän tietojaan käytetään GDPR:n puitteissa, on haaste kaikille – erityisesti yrityksille, joilla ei ole suoraa yhteyttä kuluttajiin ja joiden tuotemerkit eivät ole heille tunnistettavia. Toisaalta julkaisijoilla on vahva asema kysyä kuluttajalta suostumusta. Suostumuskehyksen ja yhteisen standardin avulla IAB Europe toivoo, että ohjelmallisen ostamisen tulot eivät laske, jos julkaisijat saavat suostumuksensa kolmannen osapuolen toimittajien puolesta ja nämä voivat edelleen jatkaa kaupankäyntiä. Teoriassa yhtenäinen lähestymistapa tarkoittaa, että kuluttajat voivat antaa suostumuksen useille myyjille samanaikaisesti, mikä yksinkertaistaisi prosessia.
29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää