Icon
IAB selvitti: Suomessa mainosnäytöistä blokataan esto-ohjelmilla 8,1 % Uutiset ja tiedotteet

IAB selvitti: Suomessa mainosnäytöistä blokataan esto-ohjelmilla 8,1 %

07.09.2017

IAB Finland selvitti suomalaisilta julkaisijoilta ad blocking- eli mainonnanesto-ohjelmien käytön laajuutta kesän 2017 aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka suuri osa suomalaisista mainosnäytöistä päätyy mainonnanesto-ohjelmien estämäksi. Samalla selvitettiin mitä eri keinoja julkaisijat ovat käyttäneet mainonnaneston vähentämiseksi ja mitä ne aikovat tulevaisuudessa tehdä. Kyselyyn vastasi yhteensä 12 mediataloa, joiden sivustot edustavat merkittävää osaa suomalaisista verkkomedioista.

Kyselyyn vastanneista julkaisijoista 80 % kertoi mitanneensa mainonnanesto-ohjelmien käytön määrää omilla sivustoillaan satunnaisesti ja 75 % seuraavansa kehitystä jatkuvasti. Päätelaitteista tarkimmin seurattuja ovat perinteiset tietokoneet, joihin mainonnanesto-ohjelmien käyttö keskittyykin mobiililaitteita vahvemmin. Yli puolet vastaajista oli kuitenkin mitannut esto-ohjelmien käyttöä myös mobiililaitteilla.

IAB Finlandin selvitys osoitti, että kaikki päätelaitteet huomioituina keskimäärin 8,1 prosenttia mainosnäytöistä päätyy esto-ohjelmien blokkaamaksi. Mainosnäyttöjen esto oli suurinta perinteisillä tietokoneilla, 15,6 %. Vastaavasti mobiililaitteissa osuus oli 2,0 % ja tablettilaitteilla 1,7 %. Mainonnaneston määrä on pysynyt IAB:n vuonna 2016 tehdyn kyselyn tasolla.

IAB Finlandin selvityksen tulokset noudattelevat vahvasti kansainvälisten selvitysten tuloksia. Myös Suomessa aktiivisimpia mainonnanesto-ohjelmien käyttäjiä näyttää löytyvän nuorten miesten suosimilta sivustoilta.

Kotimaiset julkaisijat ovat olleet aktiivisia selvittämään eri mahdollisuuksia mainonnanesto-ohjelmien käytön vähentämiseksi. Käytännössä esimerkiksi esto-ohjelmia käyttävien pääsyn estämistä sisällön pariin ei ole kuitenkaan toteutettu yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta.

IAB kannustaa vahvasti julkaisijoita, mainostajia ja luovia toimistoja kiinnittämään huomiota mainonnan tekniseen ja luovaan laatuun sekä palvelussa esitettävän mainonnan määrään. Koko mainonnan arvoketjun tulisi huolehtia mainonnan laadusta käyttäjän näkökulmasta. 

IAB Finland on IAB Europen mukana kansainvälisessä Coalition for Better Ads -hankkeessa. Mainonnan laadun parantuessa myös tarve mainonnan estämiselle vähenee.

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.
IAB Finland Ad blocking työryhmän puolesta: Jan Träskelin, Head of Online Advertising Technology & Development, Sanoma etunimi.sukunimi@sanoma.fi
Petri Kokkonen, CEO, Relevant, etunimi.sukunimi@relevant.fi

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää

01.11.2024

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!