Jäsenkirje 1/15: IAB:n keväässä tapahtuu / Suomalaiset suhtautuvat myönteisesti mainontaan / Vastaa kyselyyn ohjelmallisesta ostamisesta
Kevään seminaareja
IAB Finlandin kevät 2015 on täynnä kiinnostavia ja ajankohtaisia tilaisuuksia. Vuoden ensimmäinen IAB-seminaari pureutuu ohjelmalliseen ostamiseen meillä ja naapurimaissa, ilmoittaudu täältä! Laita kalenteriisi myös menestyksekkään mobiilimainonnan seminaari maaliskuussa ja natiivimainonnan seminaari huhtikuussa.
6.2. Ohjelmallisen ostamisen aamupäivä, Sanomatalo klo 8.30-11
5.3. Menestyksekästä mobiilimainontaa, Alma-talo (ilmoittautuminen käynnistyy myöhemmin)
16.4. Natiivimainonnan seminaari (ilmoittautuminen käynnistyy myöhemmin)
Oikeudet muutoksiin pidätetään.
#Show: Miten tehdään onnistunutta videomainontaa?
Nelonen Median ja IAB Finlandin #Show-videosarjan uusimmassa jaksossa median ja mainonnan ammattilaiset paneutuvat onnistuneen videomainonnan tekemiseen. Menestyksekkäästä videomainonnasta niin tv:ssä kuin verkossa ovat keskustelemassa Sari Hurme Samsungilta, Jussi Koivusaari Lemeonilta ja Superclickiltä sekä Teemu Suominen Nelonen Medialta.
Katso uusi jakso sekä viime vuonna ilmestynyt Some ja TV -ohjelma täältä! Muista myös syksyllä ilmestynyt Online-videomainonnan opas.
Kolme neljästä suomalaisesta uskoo mainonnan luovan työpaikkoja
Suomalaisista 65 prosenttia suhtautuu myönteisesti mainontaan, selviää Mainonnan Neuvottelukunnan IRO Research Oy:llä teettämästä kyselystä. Suhtautuminen on myönteistä kaikissa ikäryhmissä, mutta etenkin yli 65-vuotiaiden keskuudessa. Myös 15–24-vuotiaiden joukossa suhtautuminen oli muuttunut aikaisempaa myönteisemmäksi.
Mainonnan merkitys työpaikkojen luomiseen ja talouskasvuun oli kasvanut selkeästi vuodesta 2011 vuoteen 2014. Tuoreen tutkimuksen mukaan 76 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että mainonta luo työpaikkoja sekä lisäämällä tuotteiden ja palveluiden kysyntää että mainonnan tuotannossa ja mediassa. Vuonna 2011 näin uskoi 58 prosenttia suomalaisista. Etenkin 25–49-vuotiaiden mielestä mainonnalla on työpaikkoja luova vaikutus.
Lue tiedote Mainonnan Neuvottelukunnan sivuilta.
Tule mukaan IAB:n työryhmiin!
IAB:n työryhmissä verkostoidutaan ja edistetään digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa Suomessa. Task force -mallilla toimiviin työryhmiin ovat lämpimästi tervetulleita kaikki IAB:n jäsenyritysten edustajat.
Uudistunut mittaustyöryhmä kokoontuu ensimmäisen kerran keskiviikkona 21.1. kello 9-11. Työryhmän ensimmäinen projekti on digitaalisen mainonnan tehon mittareiden kartoitus. Projektin tuloksena julkaistaan ohjeistus Mainonnan tehon mittarit -tilaisuudessa.
Sosiaalisen median työryhmä kokoontuu ensimmäisen kerran keskiviikkona 28.1. kello 14-16. Aktiivisessa some-ryhmässä sukelletaan erilaisiin sosiaalisen median projekteihin, pidetään alustuksia ja keskustellaan vilkkaasti asiantuntijaporukassa.
Lisätietoa työryhmistä ja ilmoittautumiset ryhmiin: lotta.heikkeri(at)iab.fi.
Vastaa kyselyyn ohjelmallisesta ostamisesta
IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmä perustettiin syksyllä 2014 kartoittamaan ohjelmallisen ostamisen tilaa Suomessa ja edistämään alan asiantuntemusta.
Auta työryhmän toimintaa vastaamalla lyhyeen kyselyyn ohjelmallisen ostamisen mahdollisuuksista ja haasteista! Tietoja tullaan käyttämään taustamateriaalina Ohjelmallisen ostamisen oppaassa, joka julkaistaan Ohjelmallisen ostamisen aamupäivässä 6.2.2015.
Vastaa kyselyyn täällä!
Viimeinen mahdollisuus päästä mukaan IDM-koulutukseen!
IAB Finland kouluttaa digimarkkinoinnin huippuosaajia. IDM-koulutuksella nostat markkinointiosaamisesi uudelle tasolle ja liityt digiammattilaisten kärkikaartiin!
IDM-koulutusohjelma on Englannin johtavan markkinointi-instituutin Institute of Direct and Digital Marketing IDM:n virallinen, tutkintoon tähtäävä opintokokonaisuus. Vastaavia käytännönläheisiä ja kansainvälisiin digimarkkinoinnin caseihin nojaavia opintokokonaisuuksia ei ole tarjolla muualla Suomessa.
Perustutkinnon (The Professional Diploma in Digital Marketing) yhdeksäs vuosikurssi käynnistyy juuri nyt. Ilmoittautumisaikaa on enää tammikuun loppuun! IAB:n jäsenenä saat kurssista tuntuvan alennuksen.
Lue lisää tutkinnosta täältä.
Työskenteletkö IAB:n jäsenyrityksessä mutta et saa jäsenkirjettä sähköpostiisi? Laita viesti osoitteeseen toimisto(at)iab.fi niin lisäämme sinut postituslistalle!
29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää