Mediapanostuksista kolmannes digimainontaan vuonna 2017
Digimainonta oli vuoden 2017 suurin mediaryhmä 370,4 miljoonan euron panostuksilla, joka on 30,4 % koko mediamainonnasta. Verrattuna vuoteen 2016 digimainonta kasvoi 11,8 %, kun mainonnan kokonaiskasvu jäi nollatasolle.
Mainostajien panostukset sähköisiin medioihin vahvistuvat edelleen ja ne kattavat jo 56 % mediamainonnan 1217 miljoonan euron kokonaispanostuksista.
IAB seuraa digimainonnan kehitystä
Digimainonnan kasvu päätyi kaksinumeroiseksi (11,8 %) koko vuoden vertailussa ja sen markkinaosuus mediamainonnan kokonaisuudesta kasvoi 2,2 prosenttiyksikköä vuodesta 2016.
Kasvua kertyi edelleen kaikissa digimainonnan osa-alueissa. Vahvinta kasvua nähtiin Facebook-mainonnassa 43,3 %, natiivimainonnassa 39,6 % sekä YouTube-mainonnassa 16,7 %. Mobiilimainonnan seurantaa vaikeuttaa kasvanut cross screen -monimediakampanjoiden määrä ja osa mobiilimainonnan panostuksista tilastoituukin displaymainontaan.
” IAB seuraa digimainosmuotojen kehitystä ja tekee yhteistyötä Kantar TNS:n kanssa, jotta saamme myös Suomessa mahdollisimman kattavan seurannan digimainospanostuksille. Kantar TNS kerää kuukausittain luokitellun-, display-, mobiili-, instream video- ja natiivimainonnan panostustiedot julkaisijoilta ja IAB Finland täydentää tätä kvartaaleittain mediatoimistoilta kerättävillä haku-, Facebook- ja YouTube-mainonnan tiedoilla. Vuoden 2017 osalta suurien kansainvälisten toimijoiden osuus digimainonnan panostuksista oli 49 % ”, kertoo IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala.
IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot: Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, Dentsu Aegis Network, GroupM, ZMG Media Group ja Omnicom Media Group sekä Avaus Marketing, Solteq, Nordic Morning, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.
Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.
29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää