Icon
Ohjelmallinen ostaminen kasvaa vauhdilla Suomessa Uutiset ja tiedotteet

Ohjelmallinen ostaminen kasvaa vauhdilla Suomessa

05.10.2015

Tiedote
5.10.2015

Ohjelmallinen ostaminen kasvaa vauhdilla Suomessa

Mainostilan ostaminen ohjelmallisesti kasvaa tuntuvasti Suomessa. Vuoden 2015 ensimmäisellä puoliskolla ohjelmallisesti ostettiin jo lähes 14 % display-mainonnasta.

Mainostilan ostaminen ohjelmallisesti kasvaa vauhdikkaasti myös Suomessa. IAB Finland arvioi mediatoimistoille sekä ohjelmallisen ostamisen toimistoille tehdyn kyselyn perusteella Suomen ohjelmallisen ostamisen määrän olleen vuoden 2015 ensimmäisellä puoliskolla 13,7 % display-mainonnasta.

Ohjelmallisen ostamisen kasvu on ollut tuntuvaa. Vuonna 2013 ohjelmallisen ostamisen osuudeksi arvioitiin 1,5 % display-mainonnasta, ja vuonna 2014 osuus oli 6–7 %.

Ohjelmallinen ostaminen on järjestelmien kautta tapahtuvaa mediatilan ostamista. Mediatoimistoille ja ohjelmallisen ostamisen toimistoille lähetetyssä kyselyssä ohjelmallisen ostamisen määritelmän ulkopuolelle jätettiin medioilta suoraan ostettu mainonta, kuten Facebook-mainonta sekä hakukonemarkkinointi.

Yhä isompi osa maailman mainostilasta ostetaan ohjelmallisesti. IAB Europen arvion mukaan ohjelmallisen ostamisen markkinan koko Euroopassa oli viime vuonna 3,65 miljardia euroa. Vaikka ohjelmallisen ostamisen määrä on kasvanut meillä tuntuvasti, ollaan Suomessa jäljessä maailman isoja mainosmarkkinoita. Esimerkiksi Yhdysvalloissa display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti jo 52 %, arvioivat IAB US ja PwC.

”Voidaan arvioida, että Yhdysvalloissa ollaan kehityksessä meitä edellä keskimäärin viisi vuotta. Kasvu on meillä kuitenkin niin kovaa, että 50 prosentin rajapyykki ylittyy nopeammin kuin viidessä vuodessa”, sanoo IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja Jukka Sundquist.

Ohjelmallinen ostaminen ei rajoitu vain perinteiseen bannerimainontaan. Video- ja mobiilimainosten ohjelmallisen ostamisen nousu näkyy jo Suomessakin. Tulevaisuudessa myös TV:n, radion ja printin mainostilaa tullaan ostamamaan ohjelmallisesti.

”Puhtaasti tulospohjaisen ohjelmallisen ostamisen päälle on alettu ostaa myös tunnettuuden lisäämiseen, kiinnostuksen herättämiseen tai muihin bränditavoitteisiin liittyviä kampanjoita”, Sundquist analysoi.

Ohjelmallisen ostamisen prosesseihin ja läpinäkyvyyteen paneudutaan 5.11. IAB Finlandin järjestämässä seminaarissa. Ohjelmallisen ostamisen opas julkaistiin alkuvuodesta 2015, ja sen voi ladata täältä.

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
Jukka Sundquist, IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja, 040 5874128, jukka.sundquist(at)klikki.com

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää

11.10.2024

Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää

27.08.2024

REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!