Icon
Ohjelmallisen ja analytiikan osaajat halutuimpia Uutiset ja tiedotteet

Ohjelmallisen ja analytiikan osaajat halutuimpia

04.10.2019

Human Capital in the Digital Environment 2019 -raportti vahvistaa:

Ohjelmallisen ja analytiikan osaajat halutuimpia

Tänä vuonna toistamiseen IAB Europen toteuttama laaja raportti antaa tarkan kuvan alamme kasvusta, työvoimatarpeesta ja asiantuntijuuksien kehityksestä. Myös IAB Finlandin jäsenet kutsuttiin vastaamaan kyselyyn, jolloin voimme peilata tuloksia myös pohjoisesta perspektiivistä.

Osaamisen ja työvoiman suhdetta markkinakehitykseen käsittelevän raportin mukaan 75% vastaajista kertoi rekrytointien esteenä olevan pula kandidaaateista. Ohjelmallisen mainonnan tekijöiden jälkeen toiseksi kovin kysyntä oli sosiaalisen median ammattilaisilla.

Osaajia, etenkin suorittaviin tehtäviin, rekrytoidaan pääasiassa LinkedInin kautta (39%) ja työpaikkasivustojen kautta (26%), head huntereiden keskittyessä keski- ja ylemmän johdon rekrytointeihin (13%). Haasteet ovat kaikilla kuitenkin samat. Karkeasti kuvaten, digitaalisen mainonnan työvoimassa puuttuu niin määrää kuin laatua. Tehtävien vaatimustasoa vastaavia työnhakijoita ei ole tarpeeksi, ja kun osaaja vihdoin löytyy, on palkkapyyntö reilusti budjetoitua suurempi. Ehkä hieman yllättävästikin koko Euroopan viitekehyksessä, palkkausta koskevat näkemyserot korostuivat Pohjoismaissa.

Yksi leimaavista huomioista on myös, että vaikka alan osaamisen kehittämisen ja päivittämisen tarve on huutava, ilmoittaa vain 30% alalla työskentelevistä saaneensa jotain koulutusta viimeisen kalenterivuoden aikana. Kun ottaa huomioon, että 44% kuitenkin uskoo budjettiensa kasvavan seuraavan vuoden aikana, kohdistuu huomio erilaisiin tapoihin kouluttautua työaikana ja sen ohessa. Ja tämä koskee sekä työantajia että -tekijöitä.

Mitä taitoja rekrytoinneissa nyt korostetaan? Lataa raportti ja lue lisää!

Onko oma osaamisesi rekrykunnossa?

Ohjelmallisen ostamisen koulutus

Digimarkkinoijan sertifikaatti

Digimediamyyjän sertifikaatti

IDM-tutkinto

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!