Sisältömarkkinoinnin työryhmä laajentaa toimintaansa
Kuvassa vasemmalta Susanna Kuokkanen SCM Suomi, Susanne Ropponen MTV, Vilma Petrelius Otavamedia, Eveliina Virtapelto Dagmar, työryhmän puheenjohtaja Elli Mäkilä Otavamedia, Milla Kahelin Keskisuomalainen, Birgitta Takala IAB Finland, Mervi Rantakari A-lehdet, Hanna Repo Alma Media, Anna Kurkela-Vilen A-lehdet, Jaakko Hautanen Digitalist Group, Dan Marklund Readpeak, Päivi Tähtinen IAB Finland, Kati Heikinheimo Sanoma Media Finland, Ria Vaahto Sanoma Media Finland, Lauri Loikkanen Strossle ja Satu Apukka Babler.
Vuodesta 2014 natiivimainonnan teeman alla toiminut työryhmä laajentaa toimintaansa ja on jatkossa Sisältömarkkinoinnin työryhmä. Työryhmän aiemmin julkaisemat Natiivimainonnan opas ja Natiivimainonnan tuotannon prosessisuositus tulevat syksyllä saamaan jatkoa myös vaikuttajamarkkinoinnin suosituksella.
”Olimme yksimielisiä siitä, että toimintaa tulee päivittää vastaamaan tämän päivän markkinaa, jossa omaa ja ostettua mediaa tuotetaan synergisesti. Niin ikään vaikuttajamarkkinointi on vahvasti tapetilla sekä kaupallisilla, yleishyödyllisillä että poliittisilla toimijoilla. IAB:n sisältömarkkinoinnin työryhmä kokee tarpeelliseksi olla etunojassa alan kehityksessä, esimerkiksi poliittisille mainostajille valmistettavan suosituksen keinoin. Poliittisessa vaikuttajamarkkinoinnissa on nimittäin nähtävissä nyt sama ilmiö kuin muutama vuosi sitten natiivimainonnassa, kun kysyntä kasvoi osaamista nopeammin”, perustelee työryhmän puheenjohtaja Elli Mäkilä.
Toinen syksyn 2018 tavoitteista on uusi natiivimainonnan myyjille ja ostajille suunniteltu moduulikoulutus, joka sopii luontevasti osaksi IAB:n tarjoamaa koulutuskokonaisuutta.
29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää