Icon
Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021 Uutiset ja tiedotteet

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

14.06.2022 | IAB Finland

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

Muiden mediaryhmien trendejä mukaillen myös ulkomainonta digitalisoituu ja Euroopan maihin verrattuna Suomi on jo pitkään ollut digitaalisen ulkomainonnan kehityksen kärkimaita. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) työryhmä arvioi historiallisesti ensimmäistä kertaa digiulkomainonnan määrän Suomessa vuonna 2021 olevan 36 miljoonaa euroa (virhemarginaali n +/- 2milj €).

Markkina-arvio muodostettiin mediatoimistoille suunnattun kyselyn sekä DOOH-työryhmän markkinamallinuksen avulla. Lukua tarkasteltaessa on huomattava, että se ei ole suoraan verrannollinen Kantarin raportoimaan ulkomainonnan kokonaismäärään (vuonna 2021 yhteenä 64,5 miljoonaa euroa), sillä kaikki ulkomainosyhtiöt eivät toimita myyntilukuja Kantarille.

“Ensinnäkin haluan kiittää IAB:n DOOH-työryhmää sekä tiedontoimittajan roolissa kunnostautuneita mediatoimistoja erinomaisesta yhteistyöstä. Jatkuvasti muuttuvassa mainosmarkkinassa uuden markkinatiedon tuottaminen on IAB:lle tärkeää ja samalla data konkretisoi muutoksen suuruutta. Noin 36 miljoonan euron potti on reilut 5 % kaikesta Suomen digimainonnasta ja vertailtavuuden puutteet huomioiden joka tapauksessa huomattava osa kaikkea ulkomainontaa. Tarkoitus on jatkaa DOOH-tiedon tuottamista myös tulevaisuudessa, eli uusia lukuja tippuu markkinalle kerran puolessa vuodessa tai vähintään kerran vuodessa.”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

Mainonnan määrän projektin lisäksi Digitaalisen ulkomainonnan työryhmällä on pitänyt muutenkin kiirettä. Työryhmä on päivittänyt kevään aikana myös vuonna 2020 ensimmäistä kertaa julkaistun DOOH-ostajan oppaan, jonka pääsee lataamaan täältä. Uusitussa oppaassa käsitellään kattavasti mm. digitaalisen ulkomainonnan trendejä, ohjelmallista ostamista sekä vastuullisuuden teemaa.

Lisätiedot:
Pasi Raassina
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää

01.11.2024

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!