
Suosikkiopas päivittyi: Markkinointiteknologian opas 2.0
Tiedät ehkä tilanteen, kun pienestä pintaremontista kehkeytyy työn edetessä iso remppa ja lopulta kaikki maalataan uudestaan. Näin kävi myös meillä markkinointiteknologia työryhmän jäsenillä, kun lähdimme tekemään päivitystä n. 1,5 vuotta sitten julkaisemaamme markkinointiteknologian oppaaseen. Selvisimme tästä rempasta ilman verta ja kyyneleitä, mutta hiki tuli. Aikaisempi reilu 30 -sivuinen opas paisui lähes 100 -sivuiseksi. Onneksi tässä oli mukana useita alan ammattilaisia ja työryhmämme jäsen Sini Skott toimi loistavana rakennusmestarina ja näin lopputulos on taas astetta laadukkaampaa.
Markkinointiteknologian viitekehys on myös paisunut ja teknologioita on tullut 2000 lisää parin vuoden takaisesta. Nyt niitä on jo 8000! Ei siis ihme, jos välillä tuntuu siltä, että kulkee teknologioiden viidakossa ja aina löytyy jokin sovellus ongelmaan. Kuten oppaassa toteammekin niin samanaikaisesti markkina on myös keskittynyt:
- Muutama kymmenen suurinta ohjelmistoa hallitsee isoa osaa markkinaa.
- Näiden lisäksi markkinassa on hyvin pitkä häntä tietyn kategorian johtavia teknologioita, erikoistuneita ja pienempiä toimijoita sekä start-up-yrityksiä.
- Viimeisen vuoden ajan yksi nopeimmin kasvava kategoria on ollut data. Tämän ympärille on tullut vuodessa yli 25% enemmän teknologioita.
- Seuraavaksi eniten ovat kasvaneet hallinnointi- (Management) ja vuorovaikutustyökalujen (Social & Relationships) kategoriat.
(Lähde: IAB Markkinointiteknologian opas)
Ongelma tuleekin siinä, että minkä valitsen. Mitä tarvitsen? Mikä on haasteeni? Olisi liikaa luvattu, jos sanoisin, että oppaasta saat näihin vastauksen, mutta ehkä opas auttaa sinua hahmottamaan kokonaisuuden tai antamaan jotain lisätietoa tai lähdetietoja olipa kyse markkinoinnin, viestinnän, myynnin, datan tai hallinnoinnin ratkaisuista. Opasta ei siis tarvitse jättää yöpöydälle odottamaan sopivaa lukuhetkeä, vaan suosittelemme, että käyt sisällysluettelon kautta käsiksi juuri sinua kiinnostavaan aihealueeseen.
Lataa tästä: IAB Markkinointiteknologian opas
P.S. Pidetään Suomen lippu korkealla. Chiefmartecin Martech 5000 -tietokantaan voi kuka tahansa ehdottaa uusia yrityksiä, joten jos olet jonkin Martech -yrityksen edustaja voit käydä lisäämässä mahdollisen listalta puuttuvan toimittajan tai ilmoittaa toimijan liiketoiminnan loppumisesta tai fuusioitumisesta, martech5000.com
Eliisa Puikkonen toimii Head of Online Growth roolissa Elisa Oyj:ssä sekä IAB Finlandin Markkinointiteknologia-työryhmän puheenjohtajana.
27.02.2025
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin
IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää