Työryhmäuudistuksella toiminnan tehostamista sekä uudenlaista inspiraatiota IAB:n jäsenille
Monipuolinen työryhmätoiminta on yksi merkittävimmistä IAB Finlandin tarjoamista jäseneduista. IAB:n hallitus on uudistanut työryhmiä kuluneen vuoden aikana tavoitteenaan tehostaa toimintaa sekä nykyaikaistaa eri mainonnan muotoihin perustuvaa siilomallia. IAB:n toimintastrategian mukaisesti työryhmätoiminta tarjoaa jäsenille faktaa ja inspiraatiota verkkomainonnan ja -markkinoinnin alalta.
Faktaa-kategorian alle kuuluvien Mittaus- ja Tietosuojatyöryhmien toimintaa uudistettiin valitsemalla nimetyt asiantuntijajäsenet yhdeksi toimintakaudeksi kerrallaan. Jäsenet valitaan IAB:n jäsenyrityksistä niin, että kokoonpano edustaa mahdollisimman kattavasti IAB:n jäsenkuntaa. Työryhmien kokousten pöytäkirjat ovat IAB:n jäsenille julkisia ja ne ovat luettavissa IAB Yhteisössä.
Inspiraatiota tarjoillaan kaikille IAB:n jäsenyritysten työntekijöille avoimessa Digityöryhmässä. Digityöryhmää luotsaa tunnetut digitaalisen markkinoinnin visionäärit eli Visioryhmä, johon valitaan 2–3 henkilöä yhdeksi toimintakaudeksi kerrallaan. Ensimmäisen Visioryhmän jäseniksi on valittu Aller Median toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä sekä Internet-toimialan moniosaaja ja yrittäjä Taneli Tikka.
Digityöryhmän Round Table -kokoukset ovat avoimia kaikille
Visioryhmä kutsuu Digityöryhmän kokoon 2–4 kertaa vuodessa ns. Round Table -kokouksiin. Kokouksissa luodaan katsauksia digitaalisen markkinoinnin alalle, niin menneeseen kuin tulevaankin, sekä kartoitetaan alan tarpeita ohjeistuksien ja muiden työkalujen suhteen. Yksi kokouksien tavoite on tunnistaa verkkomainonnan kehityskohteita sekä perustaa toiminnallisia Task Force -ryhmiä luomaan ohjeistuksia, standardoimaan, keräämään esimerkkikeissejä ja ratkomaan alan haasteita. Digityöryhmän kokouksissa Task Forcet pääsevät esittelemään aikaansaannoksiaan koko IAB Yhteisölle.
Toiminnalliset Task Forcet taklaavat verkkomainonnan haasteita
Digityöryhmän alaisuudessa toimii tällä hetkellä neljä aktiivista ja itsenäistä Task Force -ryhmää. Krista Järvisen (Widespace) ja Atte Kniivilän (mFabrik) vetämän Mobiili Task Forcen asialistalla on mm. mobiilimainonnan määrän raportoinnin kehittäminen ja standardointi. Sosiaalisen median Task Force kehittää mm. Some-mittausta Jari Jaannon (Somia) johdolla. Johanna Lehtosen (Mediareaktori) vetämä Big Data Task Force työstää opasta tiedon keräämisestä ja hyödyntämisestä sekä toteuttaa tutkimusta Big Dataan liittyvän tietotaidon tilasta Suomessa. Videomainonnan Task Force on jo Milja Nevalaisen (OMD Finland) johdolla päässyt hyvään vaiheeseen videomainonnan ohjeistuksen ja markkinakatsauksen tekemisessä.
Inspiroidu, jaa asiantuntemustasi, osallistu verkkomainonnan kehittämiseen, verkostoidu sekä kasvata omaa osaamistasi tulemalla mukaan IAB:n Digityöryhmän toimintaan!
Ilmoittaudu mukaan IAB:n toimistolle.
Tutustu työryhmiin ja Task Forceihin.
Tutustu työryhmien luomiin standardeihin ja ohjeistuksiin.
29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää