Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
”Digimainonnan panostuksissa on tapahtunut selvä positiivinen käänne. Vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana panostuksen olivat hienoisessa laskussa ja toisella kvartaalilla lähes kolmen prosentin kasvussa. Nyt kasvuvauhti on kiihtynyt entisestään. Suomen digimarkkina kehittyi muita Pohjoismaita heikommin vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana ja mielestäni kolmannen kvartaalin tulokset todistavat, että meillä on kirivaihde päällä.”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
Q3/2024 | |||
Milj. € |
muutos-% vrt. Q3/2023 | Osuus verkkomainonnasta | |
Mainonta sosiaalisessa mediassa * | 62,3 | 6,9 % | 35% |
Hakumainonta ** | 66,5 | 5,4 % | 37% |
Display | 29,3 | 0,5 % | 16% |
Outstream video | 0,8 | 28,1 % | 0% |
Instream video | 8,5 | 19,4 % | 5% |
Luokiteltu | 11,9 | -0,7 % | 7% |
Muu mainosmuoto | 1,2 | -13,3 % | 1% |
Verkkomainonta yhteensä | 180,4 | 5,1 % | 100% |
* sis. Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn, Snapchat
** sis. Google ja bing
Outstream eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen.
Lähteet: Kantar & IAB Finland
Kantar julkaisee yhteistyössä IAB Finlandin kanssa tiedotteen mediamainonnan määrästä kvartaaleittain.
Katsaus perustuu Kantarin kuukausittaista seurantaa laajempaan otokseen. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden sekä IAB Finlandin selvittämään some- ja hakumainonnan määrään.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää11.10.2024
Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?
Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.
lue lisää