Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta
Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %). Tästä johtuen verkkomainonnan osuus koko mainoskakusta on nyt jo melkein puolet (47%). Suurimmat kasvajat verkkomainonnan kategoriassa ovat some- (+8,4 %) sekä hakumainonta (+4,7 %).
2020 milj. € | osuus-% | muutos-% vrt. 2019 | |
Mediamainonta yhteensä |
1125,7 | -11,3 | |
Mainonta painetussa mediassa | 273,9 | 24,3 | -24,9 |
Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet | 220,7 | 19,6 | -26,2 |
Sanomalehdet, painettu | 185,1 | 16,4 | -24,8 |
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu | 35,7 | 3,2 | -32,5 |
Painetut aikakauslehdet | 53,1 | 4,7 | -19,3 |
Yleisölehdet, painettu | 16,7 | 1,5 | -27,0 |
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 27,8 | 2,5 | -16,3 |
Asiakaslehdet, painettu | 8,7 | 0,8 | -11,3 |
Mainonta sähköisessä mediassa | 795,0 | 70,6 | -3,5 |
Televisio | 208,5 | 18,5 | -9,2 |
Radiomainonta | 55,6 | 4,9 | -20,2 |
Verkkomainonta | 528,1 | 46,9 | +2,2 |
Display ja Outstream video | 128,6 | 11,4 | -2,8 |
Instream video | 24,3 | 2,2 | +3,8 |
Luokiteltu ilmoittelu | 40,6 | 3,6 | -11,9 |
Muu mainosmuoto | 2,8 | 0,2 | -3,5 |
Some | 150,2 | 13,3 | +8,4 |
Hakusanamainonta | 181,7 | 16,1 | +4,7 |
Elokuvamainonta | 2,8 | 0,2 | -64,6 |
Ulko- ja liikennemainonta | 56,8 | 5,0 | -29,0 |
Lähteet: Kantar & IAB Finland
*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää