Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta
Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %). Tästä johtuen verkkomainonnan osuus koko mainoskakusta on nyt jo melkein puolet (47%). Suurimmat kasvajat verkkomainonnan kategoriassa ovat some- (+8,4 %) sekä hakumainonta (+4,7 %).
2020 milj. € | osuus-% | muutos-% vrt. 2019 | |
Mediamainonta yhteensä |
1125,7 | -11,3 | |
Mainonta painetussa mediassa | 273,9 | 24,3 | -24,9 |
Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet | 220,7 | 19,6 | -26,2 |
Sanomalehdet, painettu | 185,1 | 16,4 | -24,8 |
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu | 35,7 | 3,2 | -32,5 |
Painetut aikakauslehdet | 53,1 | 4,7 | -19,3 |
Yleisölehdet, painettu | 16,7 | 1,5 | -27,0 |
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 27,8 | 2,5 | -16,3 |
Asiakaslehdet, painettu | 8,7 | 0,8 | -11,3 |
Mainonta sähköisessä mediassa | 795,0 | 70,6 | -3,5 |
Televisio | 208,5 | 18,5 | -9,2 |
Radiomainonta | 55,6 | 4,9 | -20,2 |
Verkkomainonta | 528,1 | 46,9 | +2,2 |
Display ja Outstream video | 128,6 | 11,4 | -2,8 |
Instream video | 24,3 | 2,2 | +3,8 |
Luokiteltu ilmoittelu | 40,6 | 3,6 | -11,9 |
Muu mainosmuoto | 2,8 | 0,2 | -3,5 |
Some | 150,2 | 13,3 | +8,4 |
Hakusanamainonta | 181,7 | 16,1 | +4,7 |
Elokuvamainonta | 2,8 | 0,2 | -64,6 |
Ulko- ja liikennemainonta | 56,8 | 5,0 | -29,0 |
Lähteet: Kantar & IAB Finland
*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
03.10.2024
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää27.08.2024
REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs
IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää