![Icon](https://www.iab.fi/media/layout/img/pallot.png)
Verkkomainonta lähes 10% kasvussa vuonna 2019
Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2019 oli 1 258,5 miljoonaa euroa ja kasvua oli noin 1,2 %. Yksittäisistä mediaryhmistä kasvussa olivat verkkomainonta (+9,1 %), radiomainonta (+6,1 %), elokuvamainonta (+14,4 %) sekä ulko- ja liikennemainonta (+19,2 %). Lisäksi suurin osa ulkomainonnan kasvusta selittyy digitaalisen ulkomainonnan kasvulla, joka ei ole osana verkkomainonnan raportoituja lukuja.
Verkkomainonnassa kasvoivat niin Kantarin raportoimat kotimaiset media sekä IAB Finlandin estoimat haku- ja sosiaalisen median mainonta. Nopeinta mainosinvestointien kasvu vuonna 2019 oli sosiaalisen median kanavissa (+19 %) sekä hakumainonnassa (+9,4 %). Haku- ja sosiaalisen median mainonnan määrä yltää yhdessä jo yli 20 % osuuteen koko mediakakusta.
IAB on kehittänyt some- ja hakumainonnan määrän estimointia vuoden 2019 aikana ja kesken vuoden tehdyt muutokset eivät ole osa alla Kantarin kanssa yhdessä julkaistuja lukuja. Sosiaalisen median panostuksia kuvaavat luvut käsittävät Facebookin, Instagramin sekä YouTuben, mutta Q3/2019 alkaen tutkitut muut somekanavat (Twitter, LinkeIn, Snapchat ja TikTok) eivät ole osana vuosivertailua. IAB:n arvion mukaan yli 50 % kaikesta sosiaalisen median mainonnasta on jo videota.
Lähteet: Kantar & IAB Finland
*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa. Kantar uudisti verkkomainonnan luokittelua vuoden 2019 alussa, joten luvut eivät ole vertailukelpoisia vuoteen 2018.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja.
*IAB:n julkaisemissa luvuissa tiedontoimittajina on sekä mediatoimistoja että some- ja hakumainontaa välittäviä toimistoja. Suurimpien mainostajien in-house-toiminnot lisääntyvät kuitenkin jatkuvasti, eivätkä nämä luvut vielä näy some- ja hakumainonnan panostustietojen tilastoinnissa. Hakusanamainonnan ja somemainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin.
*IAB Finland kerää haku-, sosiaalisen median kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IPG Mediabrands, Dentsu Aegis Network, Avidly, GroupM ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, Tulos Helsinki, Fonecta ja Medialuotsi.
Lisätietoja antavat:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
Petri Kokkonen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 833 507, petri.kokkonen@relevant.fi
21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää13.01.2023
IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus
IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.
lue lisää![Highlight picture](https://www.iab.fi/media/iab-logot/logo-valkoinen.png)