Icon
Väärä rivin pituus vesittää verkkomainoksesi Uutiset & blogi

Väärä rivin pituus vesittää verkkomainoksesi

11.10.2012 | Katleena Kortesuo

Kun rustaat tekstipohjaisia verkkomainoksia, uutiskirjeitä tai meilisuoria, kiinnitä huomiota rivin pituuteen. Sekä liian lyhyt että liian pitkä rivi hidastavat lukemista.

Jos teet liian lyhyitä rivejä, silmäileminen on hankalaa ja katse nykii eteenpäin. Lukija ei omaksu tietoa.

Jos taas teet liian pitkiä rivejä, lukijan silmä ”eksyy” palatessaan rivin alkupäähän, jolloin lukija saattaa jatkaa lukemista väärältä riviltä.

Hassuinta on, että osa mainostajista luottaa rivien pituussuosituksiin, jotka on poimittu englanninkielisistä tutkimuksista. Ikävä kyllä näiden tutkimusten raja-arvot ovat yhtä hyödyttömiä suomen kielessä kuin pikkukengät pakkasella. Englannin kielen rakenne on niin erilainen kuin suomen, että suositukset menevät pahasti metsään.

Esimerkiksi Facebookin mainosten palstaleveys on optimaalinen englannin kielelle, ei suomen. Sille asialle emme ikävä kyllä voi tehdä mitään.

Ei liian lyhyitä rivejä

Jaana Simolan väitöstutkimuksessa tänä vuonna todettiin, että koehenkilöiden on vaikea lukea tekstejä, joissa on vain yksi tai kaksi sanaa rivillä. Simola suositteleekin paremmaksi vaihtoehdoksi 5–7 sanan rivejä.

Pirautin Simolalle ja kysyin, mikä mahtaa olla rivin enimmäismitta. Hänen tutkimuksensa ei kuitenkaan keskittynyt siihen, joten Simolalla ei ollut antaa vastausta. Niinpä maksimimittaa pitää etsiä muualta.

Mikä on liian pitkä rivi?

Aikanaan kun tein ensimmäisiä tietokirjojani 1990-luvun lopussa, päätoimittaja muistutti minua nyrkkisäännöstä: keskimäärin 11 sanaa per rivi. Tämä fakta nojasi kokemusperäiseen tietoon, mutta varsinaista tutkimusta asiasta ei ollut tehty.

Niinpä tein mukatieteellisen tutkimuksen Twitterissä. Julkaisin tekstin, jossa rivit pitenivät vähitellen ja pyysin lukijoita kommentoimaan, missä kohtaa lukeminen vaikeutui. Ensimmäiset alkoivat kokea vaikeuksia 14-sanaisen rivin kohdalla. Kannattaa siis kirjoittaa tätä lyhyempiä rivejä, jotta kokemattomampikin lukija saa selvän.

Jos haluat, että tekstistäsi saa selvän, kirjoita 5–11-sanaisia rivejä. Tämä pätee verkkomainonnan lisäksi myös suorakirjeisiin, uutiskirjeisiin ja sähköposteihin.

Lähteitä

Sanojen pituudet suomen kielessä:

http://www.kotus.fi/index.phtml?s=2451

Rivin pituus englanninkielisessä verkkotekstissä:

http://viget.com/inspire/the-line-length-misconception

Rivin pituus ja luettavuus englanninkielisessä verkkotekstissä:

http://psychology.wichita.edu/surl/usabilitynews/72/LineLength.asp

Lyhyen rivin vaikutus suomenkielisessä tekstissä (Jaana Simola):

https://helda.helsinki.fi/handle/10138/28226

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää