
Vastuullisen digimainonnan määritelmä
Vastuullisuus on iso trendi maailmalla ja teot sen ympärillä ovat ottaneet suuria harppauksia eteenpäin viime vuosina. Jotta voimme Suomen markkinassa hyödyntää tätä kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla, vaatii se terminologian selkeyttämistä ja lokalisointia. Luomalla yhteisen määritelmän vastuulliselle digimainonnalle haluamme avata reitin vastuullisen digimainonnan kehittymiselle Suomessa.
Tämän määritelmän tekeminen olikin uuden IAB Finlandin Vastuullinen digimainonta -työryhmän ensimmäisiä tehtäviä. Työryhmän tavoitteena on lisätä tietoisuutta ja oppia digimainonnan vastuullisuudesta sekä kestävästä kehityksestä. Haluamme lisätä ymmärrystä aiheesta, jotta pystymme tuomaan konkreettisia suosituksia ja tekoja Suomen markkinaan.
Vastuullisen digimainonnan määritelmää ei ole kirjoitettu kiveen, vaan tarkoitus on pitää se käyttökelpoisena ja elinvoimaisena, ja sopeuttaa se muutoksiin tarvittaessa.
Kesäisin terveisin,
Vastuullinen digimainonta -työryhmän puheenjohtajat,
Maarit Ruuth, MTV
Susanna Laitinen, Alma
Vastuullisen digimainonnan määritelmä
- Vastuullinen digitaalinen mainonta ja markkinointi lieventää vaikutuksiaan ympäristöön sekä huomioi vaikutuksensa yhteiskuntaan, ollen samalla myös taloudellisesti kannattavaa.: Tämä sisältää digitaalisen toimitusketjun ja teknologiat, joita käytetään mainoksen toimittamiseen mainostoimistolta tai mainostajalta loppukäyttäjän näytölle, ja kattaa vastuullisen digimainonnan kolme pilaria:
- Ympäristövastuullisuus
- Sosiaalinen vastuullisuus
- Taloudellinen vastuullisuus
- Määritelmä ei tässä vaiheessa ota huomioon mainosten tuotantoprosessia, mainostettujen tuotteiden päästöjä tai muita toimintoja aiemman määrittelyn ulkopuolelta.
Ympäristövastuullisuus digitaalisessa mainonnassa
- Ympäristövastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa digitaalisten mainossisältöjen jakelua kuluttamatta tarpeettomasti planeettamme luonnonvaroja. Tämä onnistuu hiilidioksidipäästöjä sekä energiankulutusta vähentämällä ja kompensoimalla, kun vähentäminen ei ole mahdollista.
- Jakelun lisäksi alalla käytettävien teknologioiden ja infrastruktuurin ympäristövaikutusten minimointi on osa ympäristövastuullista digimainontaa.
Sosiaalinen vastuullisuus digitaalisessa mainonnassa
- Sosiaalisella vastuullisuudella digitaalisessa mainonnassa tarkoitetaan toimialan vaikutuksia ihmisiin ja yhteisöihin.
- Digitaalisen mainonnan sosiaalinen vastuullisuus sisältää mm. seuraavia asioita:
- Työehdot ja palkkaus
- Monimuotoisuus ja inklusiivisuus
- Tietosuoja ja yksityisyyden suoja
- Bränditurvallisuus
- Jaetun tiedon oikeellisuus
- Ad fraud
- Arvoketjun läpinäkyvyys
- Organisaatioiden tulisi ottaa huomioon toimiensa, tuotteidensa ja palveluidensa vaikutukset laajempaan yhteiskuntaan
Taloudellisesti kestävä digitaalinen mainonta
- Taloudellisesti kestävä digitaalinen mainonta tarkoittaa yrityksen tai alan kykyä tuottaa voittoa, samalla tukien itseään, työntekijöitään, yhteisöään sekä yhteiskuntaa pitkällä aikavälillä.
- Siihen voi vaikuttaa mm. digitaalisen mainosjakelun kustannukset ja toimintojen tehokkuus sekä digitaalisen mainonnan kysyntä.
IABlogin Facebook kommentit

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää23.01.2025
Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa
Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.
lue lisää