Icon
Verkkomainonnan markkinaosuus on 18,8 % vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Uutiset & blogi

Verkkomainonnan markkinaosuus on 18,8 % vuoden ensimmäisellä neljänneksellä

02.05.2012

Verkkomainonta on tasaisesti kasvattanut markkinaosuuttaan mediamainonnan 309 miljoonan euron kokonaiskakusta päätyen 58,2 miljoonaan euroon ja 18,8 %:n osuuteen vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. TNS Gallupin raportoiman mediamainonnan kokonaiskasvun jäädessä 1,4 %:iin verkkomainonnan kasvu kipusi 21,2 %:iin verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2011.

”Verkkomainonnan kasvu jatkuu edelleen odotetusti. Kasvulle on edelleen tilaa, sillä useassa maassa, mm. muissa Pohjoismaissa, verkkomainonnan osuus on jo reippaasti ylittänyt 20 %”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen.

Display ja luokiteltujen ilmoitusten osuus oli noin 29 milj. euroa, jossa viime vuodesta kasvua on kertynyt 13,8 %.
Haku- ja sähköisen hakemistomainonnan osuus oli 27 milj. euroa näyttäen 24,1 %:n kasvua.

Verkkomainonnan eri osa-alueet kehittyivät seuraavasti:

Display-mainonnan osuus oli 19,3 milj. euroa, jossa kasvua oli 18,4 %.
Luokiteltu mainonta oli 9,6 milj. euroa ja kasvu viime vuoteen verrattuna 5,5 %.
Hakusanamainontaan panostettiin seurantajaksolla 19,4 milj. euroa, näyttäen piristynyttä kasvua jopa 35,3 %.
Sähköisten hakemistojen osuus on palannut kasvukäyrälle 7,7 milj. euron panostuksella ja kasvua oli 2,7 %.
IAB Finlandin toimistoilta kerätyn Facebook-mainonnan panostukset olivat 2,2 milj. euroa näyttäen huimaa 175 %:n kasvua. Facebook-panostukset raportoidaan nyt ensimmäistä kertaa IAB:n kvartaaliseurannassa.

”Display-mainonnan iso harppaus tehtiin viime vuonna ja kasvu jatkuu edelleen kaksinumeroisena. Luokitellun mainonnan kehitys indikoi talouden epävakautta sekä muutoksia markkinoilla. Hakumainonta näytti viime vuonna vetävän henkeä Suomessa, mutta nyt se on kivunnut taas kasvukäyrälle ja on saanut seurakseen myös hakemistomainonnan. Facebook-mainonta kasvaa kohisten. Vuoden takainen lähtöluku oli pieni, mutta 175 %:n kasvu kertoo paljon ja lähes kaikkien toimistojen tileissä näkyy reipas kasvu”, kommentoi IAB toiminnanjohtaja Birgitta Takala tyytyväisenä ensimmäisen kvartaalin lukuja.

Kaavio 1: Verkkomainonnan jakautuminen 1. kvartaalilla 2012

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, etunimi.sukunimi(at)sanoma.fi

IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat kaikki mediatoimistot, Avaus, Dynamiitti Medialabs, Estime, Fonecta, Klikkicom, Kontaktia, Kwantic, Microsoft, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki ja Webinfo. Google Finland ei toimita hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan hakukoneyritykseltä ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Facebook-panostukset on sisällytetty display-mainonnan lukuihin ja ne raportoidaan vain vuositasolla TNS Gallupin mainoskakussa. Tässä IAB:n kvartaaliseurannassa on korjattu vuoden 2011 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi.

BLOGI
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää

01.11.2024

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää