
Verkkomainonta kasvoi myös Q1/2020 - Haku- ja somemainonnan estimointitapa muuttui
Vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana verkkomainonta oli eniten kasvua saavuttanut mediaryhmä (kasvua +12 %) vuoden takaiseen verrattuna. IAB Finland on päivittänyt haku- ja somemainonnan estimaattien takana olevaa tiedonkeruumenetelmää, minkä ansiosta luvut kuvaavat nyt aiempaa paremmin todellista markkinatilannetta.
”IAB:n vanha tiedonkeruumetodi ei huomioinut riittävästi viime vuosina vahvistunutta inhousing-trendiä sekä sitä, että yhä useampi IAB:n otokseen kuulumaton digi- tai mainostoimisto ostaa haku- ja somemainontaa. Lisäksi lukematon määrä suomalaisia pienyrittäjiä ostaa tällä hetkellä itse etenkin somekampanjansa.
Uudet haku- ja some-estimaatit ottavat entistä paremmin huomioon nämä viime vuosien trendit, sekä sen, että myös somekanavien määrä on kasvanut. Nyt somemainonnan määrän estimaatti sisältää volyymiltään dominantin Facebook + Instagram -kombon sekä YouTuben lisäksi myös LinkedIn:n, Twitterin ja Snapchatin. Oppeja uusien lukujen mallintamiseen on haettu muilta Euroopan markkinoilta ja etenkin Pohjoismaista. Hyvin turvallisesti voin taata, että uudet estimaatit ovat edellisiä parempia, mutta muistutan niiden kuitenkin olevan yhä estimaatteja. Todennäköisesti isoimmat harjoitukset ennustemalleihin on tältä erää tehty, mutta teemme varmasti pienempiä tarkennuksia vielä tämän vuoden aikana”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
Lähteet: Kantar & IAB Finland
![]() |
![]() |
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää27.02.2025
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin
IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää