Verkkomainonta tuo työtä miljoonille ja levittää digiosaamista
Verkkomainonta on tärkeä osa Euroopan taloutta, ja sen avulla edistetään kasvua ja yritystoimintaa sekä levitetään digiosaamista muille aloille, selviää IAB Europen ja tutkimuslaitos IHS:n tuoreesta raportista.
Verkkomainontaan panostettiin vuonna 2014 Euroopassa 46 miljardia euroa. Mainonnan vaikutukset ulottuvat kuitenkin pitkälle mainonnan arvoketjun ulkopuolelle: mainontaa tehdään, koska se lisää myyntiä, joka taas johtaa muihin investointeihin. Raportissa arvioidaankin EU-alueen verkkomainonnan arvoksi 473 miljardia euroa.
Verkkomainonta on myös tärkeä työllistäjä. IHS:n ja IAB Europen arvion mukaan verkkomainonta työllistää suoraan 0,9 miljoonaa ihmistä EU-alueella, mutta kun mukaan luetaan myös epäsuorat vaikutukset, nousee luku 5,4 miljoonaan, mikä vastaa 2,5 prosenttia koko alueen työvoimasta.
Teknologisesti edistynyt ja dataorientoitunut verkkomainonta toimii myös digitaalisen osaamisen hautomona, josta tietotaitoa siirretään muille aloille. IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feegan muistuttaakin raportissa, että taloudelle ja kilpailukyvylle tärkeä ala on vaarassa joutua ahdinkoon, jos EU:n lainsäädäntö digitaalisen liiketoiminnan ja tietosuojan osalta muuttuu yritystoiminnalle epäedulliseksi.
Lue lisää:
IAB Europen tiedote
Paving the way: how online advertising enables the digital economy of the future –raportti
Blogikirjoitus IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feehanin Suomen-vierailusta
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää