Icon
Yksi on varmaa mediamyynnissä Uutiset & blogi

Yksi on varmaa mediamyynnissä

18.04.2018 | IABvieras

Nimittäin se, että muutos on välttämätöntä. Olen vetänyt kaupallisia toimintoja Mediatalo Keskisuomalaisessa nyt noin vuoden. Alusta asti oli selvää, että kyseessä on muutosprojekti. Meillä on tehty hyvää työtä mediamyynnissä. Onnistuminen näkyy tuloksissa eli markkinaosuutemme on kasvanut.

Muutoksen välttämättömyys tulee siitä, että maailma ympärillämme on muuttunut. Kuluttajat käyttävät koko ajan enemmän aikaansa digitaalisiin medioihin, mikä on luonnollisesti saanut aikaan sen, että mainostajien mediavalikoima näyttää nyt kovin erilaiselta kuin vaikka kymmenen vuotta sitten. Vahvat mediabrändit ovat edelleen vahvoja, mutta rinnalle on tullut rapakon takaa uusia ei niin perinteisiä mediatoimijoita.

Medioiden tarjoama on kehittynyt muutoksen mukana. Vaikka printin lukijamäärät ovat trendinomaisessa laskussa, monet lehtibrändimme tavoittavat digikanavien ansiosta enemmän ihmisiä kuin koskaan ennen. Kysymys ei olekaan siitä, että vanha ja uusi taistelevat ja jompikumpi voittaa, vaan siitä, että monipuolistuneista mediavalikon osista pitää tehdä kullekin asiakkaalle sopiva ratkaisu.

Mediayhtiöille on siis merkittävä haaste osata palvella mainostaja-asiakkaita eri tavalla kuin ennen. Liikkuvia osia on enemmän, eikä riitä, että osaa uudet tuotteet ja ymmärtää, mitä niillä voidaan tehdä – pitää ennen kaikkea ymmärtää asiakkaan tarve. Mitä haasteita asiakkailla on liiketoiminnassaan? Miten näitä voidaan ratkoa markkinointiviestinnällä? Millaisen ratkaisun voisi tätä taustaa vasten toteuttaa meidän välineissämme?

Palstamilleistä ja pikseleistä palveluihin

Monissa tapauksissa ei riitä, että tarjoamme asiakkaalle näkyvyyden, meidän pitää auttaa myös suunnittelussa ja toteutuksessa. Kaikki asiakkaamme eivät voi käyttää mediatoimistoa, digitoimistoa tai mainostoimistoa – tai näitä kaikkia – vaan meidän pitää pystyä tarjoamaan nämä palvelut osana ratkaisuamme. Helposti ostettavina ja kustannustehokkaina palvelutuotteina.

Ratkaisut täytyy myös osata perustella nyt, kun olemme aivan erilaisessa kilpailutilanteessa kuin ennen. Mihin paikallista tarvitaan, kun on ihmiset saadaan kiinni globaaleilla palveluilla?

Mediamyyjän ja -ostajan maailmankuva oli aiemmin selvästi suoraviivaisempi kuin nyt: kun on hyvää tavaraa, laitetaan ilmoitus lehteen ja ihmiset tulevat. Aivan kuten kotimaisten toimijoiden pitää pärjätä kilpailussa kansainvälisiä verkkokauppoja vastaan, täytyy 120 mediamyyjämme tuoda asiakkaillemme enemmän hyötyä kuin kilpailijansa.

Tähän kotimaisilla mediatoimijoilla on hyvät edellytykset, koska tuotteemme ovat kunnossa ja uskottavan mediasisällön kysyntä kasvaa – mediamyynnissä meidän on nyt pysyttävä hereillä ja osattava palvella asiakkaita heille sopivalla tavalla.

Kirjoittaja Jaakko Lintunen toimii kaupallisena johtajana Mediatalo Keskisuomalaisessa.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit

IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.

lue lisää

15.01.2025

IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit

IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää

01.11.2024

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää